Pembinaan fasa pertama projek Rumah Transit Belia di Mukim Batu, Wilayah Persekutuan tahun depan merupakan usaha kerajaan membantu golongan belia 'menabung' untuk membeli rumah sendiri selepas berakhir tempoh sewaan, lima tahun.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Tan Sri Noh Omar berkata menerusi projek itu, penyewa akan dikenakan sewa RM800 dan sejumlah RM300 daripadanya akan 'disimpan' oleh kerajaan sehingga tempoh sewaan lima tahun berakhir.

"Kalau penyewa memenuhi syarat-syarat perjanjian dan membayar sewa setiap bulan, cukup tempoh kita akan beri dia bayaran balik.

"Akhirnya, penyewa akan mempunyai sebanyak RM18,000 dan dia boleh beli rumah baharu dengan deposit yang kita pegang untuk mereka," katanya kepada pemberita selepas ucapan penggulungan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak pada Perhimpunan Agung parti itu, di sini pada Sabtu.

Terdahulu, dalam ucapannya Najib berkata pelbagai inisiatif diambil oleh kerajaan, yang tidak dilaksanakan di mana-mana negara lain, antaranya Projek Perumahan Rakyat, Rumah Transit Belia dan terbaharu MyBeautiful New Home (MyBN).

Noh yang juga Anggota Majlis Tertinggi UMNO, menjelaskan fasa pertama projek berkenaan melibatkan kira-kira 4,000 unit studio apartmen satu dan dua bilik bersaiz antara 400 ke 650 kaki persegi.

Beliau turut memberi jaminan kadar sewa yang dikenakan di kawasan Mukim Batu adalah lebih murah berbanding kadar sewa studio apartmen lain di kawasan persekitaran.

"Kita dah buat kajian di kawasan Mukim Batu itu paling murah sewa studio apartmen ialah RM1,000 sebulan," katanya.

Mengenai permintaan para perwakilan supaya kerajaan tidak membina rumah bersaiz kotak, Noh berkata perkara itu boleh dipertimbangkan, namun pada masa sama kadar sewa perlu dikaji semula.

Beliau berkata ini berikutan, subsidi yang diberi kerajaan untuk sebuah rumah adalah terlalu banyak iaitu hampir RM120,000.

"Sekiranya rumah yang dibina diperluaskan kepada 800 kaki persegi, kita sudah pasti perlu kaji semula kadar sewa yang dikenakan," katanya.

Sementara itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata tawaran bantuan kewangan untuk menubuhkan koperasi peruncitan dan pemborong yang diumumkan Perdana Menteri hari ini menunjukkan kepekaan kerajaan terhadap usul yang dibahas perwakilan pada Perhimpunan Agung UMNO 2016.

Pengumuman yang dibuat Najib dalam ucapan penggulungannya itu melibatkan pemberian geran sebanyak RM150,000 dan pinjaman berjumlah RM150,000.

Menurut Hamzah, penubuhan koperasi itu dilihat bakal memudahkan penentuan harga barangan keperluan secara lebih berhemah bagi bersaing dengan Kedai Rakyat 1Malaysia. -- Bernama