KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah mengalu-alukan keputusan United Kingdom (UK) menukar nasihat perjalanannya bagi warga British yang melancong ke negeri itu, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Hajiji yang juga Pengerusi Majlis Keselamatan Negeri (MKN) berkata ia menunjukkan Sabah merupakan tempat yang selamat untuk dikunjungi dan menjalankan perniagaan, sambil berharap lebih ramai rakyat British akan mengunjungi Negeri Di Bawah Bayu itu.

"Susulan penilaian keselamatan terkini oleh Majlis Keselamatan Negara, Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan Sabah, Polis Diraja Malaysia telah memberi jaminan tahap keselamatan di Sabah adalah terkawal.

"Perintah berkurung telah ditarik balik. Sabah adalah selamat untuk dikunjungi dan melakukan perniagaan," katanya dalam kenyataan hari ini sambil menambah lebih 150,000 pelancong asing telah melawat pantai timur Sabah dari Januari hingga September tahun ini.

Ketua Menteri berharap negara lain yang telah mengeluarkan nasihat perjalanan akan mengambil petunjuk daripada keputusan kerajaan UK.

Suruhanjaya Tinggi British di Malaysia dalam kenyataan memaklumkan kemas kini itu adalah hasil semakan rapi oleh Pejabat Luar Negeri, Komanwel dan Pembangunan UK (FCDO) serta mewakili perubahan besar pertama dalam nasihat perjalanan UK bagi Sabah sejak 2013.

-- BERNAMA