KOTA KINABALU: Mesyuarat Majlis Tindakan Pembangunan Negeri (MTPNg) Sabah kali kedua menyaksikan beberapa resolusi dicapai oleh kerajaan negeri antaranya tuntutan agar Kerajaan Persekutuan meluluskan lebih banyak Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di Sabah.

Menurut Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, daripada 2,000 buah rumah PPRT yang dipohon oleh kerajaan negeri hanya 710 buah rumah yang diluluskan setakat ini.

Sehubungan itu, kerajaan negeri katanya akan terus menuntut agar lebih banyak rumah PPRT dibina di negeri ini selain penyelarasan komunikasi di antara agensi dan jabatan negeri dan Persekutuan perlu dipertingkatkan bagi mempermudahkan proses penyampaian perkhidmatan kepada rakyat.

“Saya dimaklumkan sebanyak 710 rumah PPRT akan dibina pada tahun ini di Sabah. Sebenarnya, jumlah ini tidak cukup kerana kita telah meminta sebanyak 2,000 unit tetapi hanya 710 yang diluluskan. Kerajaan negeri bagaimanapun akan terus menuntut untuk mendapatkan lebih banyak lagi PPRT dibina di Sabah.

"Perkara (penyelarasan) ini penting agar kita tahu di kawasan mana dan agensi mana yang terbabit dalam pembinaan projek PPRT di negeri ini. Ia penting kerana keperluan untuk rumah PPRT di Sabah amat banyak. Justeru, saya meminta kepada pihak yang berkaitan agar sampaikan hasrat kerajaan negeri mengenai keperluan rumah PPRT di negeri ini", kata beliau.

Ketua Menteri turut memaklumkan kerajaan negeri setakat ini telah membelanjakan RM1.479 bilion atau 28.15 peratus daripada agihan peruntukan RM5.254 bilion dalam Rolling Plan Kedua Rancangan Malaysia Ke-12 (RMKe-12) sehingga 12 Jun lalu.

Jumlah itu katanya tidak jauh daripada prestasi nasional iaitu sebanyak 36.80 peratus setakat ini dan beliau berharap agar semua agensi dan kementerian mengambil perhatian serta tindakan sewajarnya bagi memastikan setiap projek pembangunan dapat dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan bagi mengatasi prestasi nasional.

Mengenai 69 projek sakit di Sabah, Hajiji menegaskan kepada agensi atau jabatan yang terbabit agar mengambil perhatian serius terhadap perkara itu.

Selain itu, Hajiji pada yang sama turut menekankan agar pembinaan Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (CIQS) di Serudong, Kalabakan diberi keutamaan oleh kerajaan negeri dan Persekutuan.