KUALA LUMPUR: Kerajaan Sabah seharusnya menguruskan perkara berkaitan COVID-19 sendiri tanpa bergantung kepada Kerajaan Persekutuan.

Timbalan Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Darell Leiking berkata, pendirian diambil oleh kerajaan negeri yang dipimpin Gabungan Rakyat Sabah (GRS) itu berpotensi melambatkan proses pemulihan ekonomi negeri.

Darell menyifatkan Sabah seharusnya mengambil tindakan proaktif seperti Sarawak yang menangani hal berkaitan COVID-19 menerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak.

Ini termasuk menguruskan proses vaksinasi kepada pekerja di sektor perkhidmatan, hotel, pembinaan, pembuatan dan perladangan di negeri itu.

Situasi ini berbeza dengan kepimpinan GRS yang membubarkan Pusat Gerakan COVID-19 yang dibangunkan semasa pemerintahan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal pada tahun lalu.

“Ketika ini proses vaksinasi sedang berlangsung di seluruh negara dan kita sedang memasuki proses pemulihan ekonomi apabila orang ramai sudah keluar bekerja seperti biasa.

“Namun situasi berbeza di Sabah kerana beberapa sektor penting berdepan ketidakcekapan susulan prosedur operasi standard (SOP) yang digariskan kerajaan Persekutuan.

“Sebagai contoh pekerja di pelantar minyak yang terpaksa menjalani kuarantin 10 hari sebelum dan selepas pulang dari pelantar,” katanya menerusi satu kenyataan pada Jumaat.

"Tetapi berbeza pula jika rakyat Sabah yang pergi ke Kuala Lumpur... mereka tidak perlu menjalani kuarantin," katanya.

Tambahnya dengan SOP tersebut, ia akan menyebabkan pelabur di sektor minyak dan gas negeri itu beralih ke Sarawak.

Justeru Darell menggesa kerajaan negeri bersikap proaktif dengan melakukan perbincangan berterusan dengan pemain industri selain menguruskan perkara berkaitan COVID-19 sendiri termasuk membenarkan pengoperasian semula Pusat Gerakan COVID-19.