Peguam yang mewakili adinda Sultan Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra mahu menarik diri daripada mewakilinya dalam kes samannya terhadap polis dan kerajaan atas dakwaan menangkapnya secara salah semasa keluar dari Istana Mahkota, Kubang Kerian menuju ke lapangan terbang.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Nor Bee Ariffin menetapkan 17 Sept ini untuk mendengar permohonan peguam bela dan peguam cara Tetuan Nizam, Amer & Sharizad untuk menarik diri daripada mewakili Tengku Muhammad Fakhry.

Peguam Kanan Persekutuan Azizan Md Arshad dan Andi Razalijaya A. Dadi memberitahu pemberita bahawa Tetuan Nizam, Amer & Sharizad telah menyerahkan notis penarikan diri daripada mewakili plaintif itu kepada mahkamah semalam.

Oleh itu katanya, mahkamah menetapkan 17 Sept ini untuk mendengar permohonan itu.

Pada 3 Mei tahun lepas, Tengku Muhammad Fakhry memfailkan saman itu terhadap Ketua Polis Negara pada ketika itu Tan Sri Musa Hassan, kerajaan dan 13 pegawai polis kerana mendakwa telah menangkapnya secara salah pada 4 Mei 2010 pukul 7.15 malam, ketika beliau berada dalam kereta di pintu pagar utama Istana Mahkota menuju ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Kota Baharu, Kelantan.

Tengku Muhammad Fakhry mendakwa beberapa defendan telah mengacukan senjata, menjerit-jerit dan mengarahkannya supaya menyerah diri.

Adinda Sultan Kelantan itu mendakwa beliau kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kota Baharu dan setibanya di sana beliau telah ditahan dalam sebuah bilik lebih kurang sejam.

Tengku Muhammad Fakhry mendakwa defendan telah memintanya menyerahkan senjata api tetapi beliau memaklumkan bahawa beliau tidak membawa senjata itu, tetapi berada di dalam biliknya di Istana Mahkota.

Katanya beliau diiringi beberapa anggota polis pulang ke Istana Mahkota untuk mengambil senjata api itu dan selepas itu balik semula ke IPK dan dibenarkan pulang ke Istana Mahkota pukul 12 malam.

Plaintif mendakwa beliau tidak diberikan makanan dan tidak dibenarkan berhubung dengan peguamnya sepanjang ditahan di IPK itu.

Sehubungan itu, Tengku Muhammad Fakhry mendakwa beliau telah ditangkap secara salah dan kehilangan kebebasan dan kesemua defendan perlu bertanggungjawab terhadap penangkapannya itu.

Plaintif memohon ganti rugi am, khas, teladan, teruk, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Kesemua defendan dalam pernyataan pembelaan yang difailkan pada 12 Julai, 2013 menegaskan hanya dua defendan sahaja berada di tepi plaintif dan mereka tidak pernah pada bila-bila masa mengacukan senjata api kepada plaintif.

Defendan-defendan juga berkata tangkapan itu sah di sisi undang-undang.-- Bernama