Tidak sampai 48 jam selepas mendakwa beliau boleh menang jika diletakkan sebagai calon pada pilihan raya umum akan datang, Datuk Seri S. Samy Vellu dipagut kecundang apabila harapannya untuk kembali bertanding, tidak kesampaian.

Ini kerana beliau tidak akan dipilih sebagai calon pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) seperti yang disahkan Presiden MIC Datuk Seri G Palanivel.

Palanivel berkata bekas pemimpin utama MIC itu, yang kini berperanan sebagai penyelaras Barisan Nasional (BN) Sungai Siput, sedang bekerja keras untuk memastikan BN dapat merampas kembali kerusi berkenaan yang dimenangi pembangkang pada pilihan raya umum 2008.

"Datuk Seri Samy Vellu bekerja keras di Sungai Siput untuk menarik sokongan rakyat... tapi dia tidak akan menjadi calon," kata Palanivel dalam kenyataan kepada Bernama Jumaat.

Samy Vellu menegaskan beliau amat layak untuk diletakkan sebagai calon pada PRU-13 berikutan pembubaran Dewan Rakyat yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Rabu.

"Saya calon yang mampu menang dan perkara ini tidak boleh diragui. Saya sedia bertanding semula bagi kerusi parlimen Sungai Siput," kata Samy Vellu pada satu majlis di sini pada Rabu.

Beliau ialah penyandang kerusi Parlimen Sungai Siput selama lebih tiga dekad sejak 1974, sebelum kalah kepada Dr Michael Jeyakumar Devaraj dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) dengan 1,821 undi pada pilihan raya umum lepas.

'Calon mampu menang' ialah antara kriteria utama yang ditetapkan barisan kepimpinan tertinggi BN dalam memilih calon untuk bertanding pada PRU-13.

Samy Vellu juga menjadi presiden MIC selama hampir tiga dekad, sebelum jawatan itu diambil alih Palanivel pada 2010.

Mengenai kerusi yang diperuntuk kepada MIC, Palanivel berkata parti itu boleh dikatakan pasti akan bertanding di sembilan kawasan parlimen dan 19 kawasan dewan undangan negeri.

Bagaimanapun, beliau tidak memberi nama calon bagi kerusi berkenaan.

"Kami masih berunding untuk membuat pertukaran bagi dua kerusi negeri di Perak dan satu di Johor dengan parti komponen Barisan Nasional lain bagi menghadapi PRU-13," katanya.

Menurut laporan media, MIC akan melepaskan kawasan Behrang serta Pasir Panjang dan sebagai gantinya, akan mengambil kawasan Buntong, yang mempunyai 48 peratus penduduk India, manakala rundingan mengenai satu kerusi lagi masih berterusan.