KUCHING: Sarawak akan bekerjasama dengan Negara Kesatuan Eropah (EU) dalam sektor pengeluaran tenaga bagi mengurangkan kesan perubahan iklim.

Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata kerjasama tersebut akan melibatkan pembangunan dari segi teknologi terutamanya dalam penghasilan hidrogen.

"Seiring dengan kemajuan teknologi yang akan mengurangkan kebergantungan kepada tenaga fosil yang kosnya sentiasa meningkat, saya yakin kos penghasilan hidrogen kelak akan menjadi lebih murah dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang.

"Meskipun hanya sebuah negeri dalam Malaysia, isu pemanasan global ini tetap diambil peduli dan Sarawak turut mahu ada tanggungjawab bersama untuk membantu mengurangkan pengeluaran karbon dan perubahan iklim yang telah merekodkan suhu tertinggi dalam sejarah pada tahun lepas," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam Perlancaran Invest Sarawak dan Hari Perniagaan di sini yang turut dihadiri lebih 400 tetamu termasuk menteri Kabinet negeri, wakil perniagaan serta 23 delegasi daripada EU.

-- BERNAMA