KUALA LUMPUR: Tiga persatuan dalaman Universiti Teknologi Mara (UiTM) menggesa Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan Jabatan Pengajian Tinggi (JPT) menyelesaikan segera isu pelantikan Naib Canselor baharu universiti tersebut.

Mereka berpandangan, penangguhan lantikan Naib Canselor sedikit sebanyak menimbulkan persepsi negatif dalam kalangan anggota masyarakat.

“Kami telah menghantar sepucuk surat kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyatakan pandangan dan cadangan bagaimana isu itu dapat diselesaikan serta tidak berpanjangan.

“Kami menaruh kepercayaan terhadap kebijaksanaan Perdana Menteri untuk meneliti perkara ini, seterusnya menyampaikan nasihat yang bersesuaian supaya tindakan segera dapat diambil,” kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

Kenyataan itu dikeluarkan Kesatuan Kakitangan Akademik UiTM (MITASA), Persatuan Kakitangan Akademik UiTM (UTiMAS) dan Kesatuan Kakitangan Umum UiTM (KKUUiTM).

Pada masa sama, tiga persatuan itu menegaskan, mereka tidak mempunyai sebarang kepentingan terhadap mana-mana calon yang memohon jawatan itu atau yang telah disenarai pendek oleh Jawatankuasa Pemilihan.

Malah, ujar mereka, sehingga kini, pihak mereka tidak pernah dimaklumkan secara khusus nama-nama calon tersebut.

"Namun kami percaya pemilihan Prof Dr Roziah Mohd Janor melalui proses saringan dan temu duga serta mematuhi kriteria yang ditetapkan Jawatankuasa Pemilihan.

"Kami juga ingin tegaskan di sini bahawa pihak kami tidak pernah mengeluarkan sebarang surat atau kenyataan membantah pelantikan tersebut memandangkan kami sendiri tidak dimaklumkan secara langsung siapa yang terpilih untuk menjawat jawatan tersebut," menurut kenyataan itu.

BACA: UiTM bakal terima Naib Canselor wanita pertama?

Sebelum ini, media melaporkan, pelantikan Roziah sebagai Naib Canselor UiTM yang baharu ditangguhkan melalui surat bertarikh 7 Ogos lepas.

Pelantikan itu dibuat bekas Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Noraini Ahmad melalui sepucuk surat bertarikh 2 Ogos.

Noraini yang juga Ahli Parlimen Parit Sulong dari UMNO, melepaskan jawatannya sebagai Menteri Pengajian Tinggi serta-merta pada 6 Ogos lalu.