Semua pihak perlu menyelesaikan isu pemilikan tanah di Kampong Bharu sebelum membuat sebarang perancangan untuk pembangunannya.

Setiausaha Lembaga Pentadbiran Penempatan Pertanian Melayu (MAS) Samsuri Suradi berkata ia sekali gus membuat rancangan kawasan mana yang hendak dibangunkan selain peratus penduduk bersetuju atau tidak dengan pelan yang bakal dibentangkan kelak.

"Saya lihat kalau kita mengadakan bancian untuk memastikan berapa peratus yang hendak bangunkan sama-sama.

"Isu pokoknya adalah pemilikan, ibaratnya orang hendak jual tanah, adakah geran-geran itu semua sudah ada? Masalahnya tidak ada, itu isu pertama Kampong Bharu.

"Jadi dalam waktu sama kalau kita bagi tempoh tiga tahun, selesaikan isu tanah dahulu kedua kita rancang dahulu, mana (kawasan) kita hendak bangunkan, ketiga kita dapatkan pemaju-pemaju itu.

"Saya rasa dengan niat baik, dengan sokongan penduduk, perkara ini dapat dilancarkan, dijadikan realiti.

"Sebab kita kesian juga ini merupakan kawasan Melayu yang gagal dibangunkan oleh sebab kita tidak melihat apa kesilapan kita daripada mula hingga sekarang.

"Kita tidak boleh salahkan satu pihak sebab kejayaan itu harus dirasai bersama penduduk, pemilik dan pihak-pihak yang berkentingan dalam Kampong Bharu," katanya ketika dihubungi di sini, pada Ahad.

BACA: Pembelian tanah RM1,000 sekaki di Kampong Bharu mungkin tidak dapat dilaksana - Menteri

BACA:
Pembangunan Kampung Baru: Identiti orang Melayu dipertahankan

Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa sebelum ini menegaskan penawaran pampasan berjumlah RM1,000 sekaki persegi kepada pemilik tanah di Kampong Bharu tidak dapat diteruskan kerana hanya 61 peratus penduduk bersetuju terhadapnya.

Jelasnya, kaedah itu tidak dapat diteruskan kerana tiada sumber pembiayaan keseluruhannya bernilai RM7 bilion daripada Perbendaharaan bagi menampung jumlah bayaran berkenaan.

Dalam pada itu, Kementerian Wilayah Persekutuan turut mengumumkan perangkaan pendekatan pembangunan baharu untuk tempoh 20 tahun akan datang sebagaimana yang ditetapkan dalam Pelan Induk Pembangunan Kampong Bharu 2040.

Mengulas isu sama, bekas Ahli Majlis Penasihat Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu (PPKB), Syed Badli Shah Syed Osman menegaskan Annuar perlu mendedahkan data sebenar pemilik yang menghantar maklum balas untuk mengelakkan sebarang keraguan dalam isu pembangunan.

Data terakhir PPKB sebelum kerajaan bertukar tangan pada Mac 2020 menunjukkan 31 peratus iaitu 1,571 daripada keseluruhan 5,359 pemilik berdaftar menghantar borang maklum balas kepada perbadanan itu dan daripada jumlah itu, seramai 1,499 pemilik telah menyatakan persetujuan untuk membangunkan tanah mereka manakala 72 pemilik lagi tidak bersetuju.

"Pertama bila Anuar mula memberi respons 60 peratus tidak bersetuju dengan projek pembangunan tanah di Kampong Bharu.

"Apa yang disebut Annuar menimbulkan beberapa keraguan, yang pertamanya, kerana dia mengambil kedudukan sebagai Menteri Wilayah Persekutuan, beliau gagal membentangkan sebarang pelan untuk Kampong Bharu menunjukkan beliau tidak ada minat untuk membangunkannya.

"Kedua, beliau gagal untuk meneruskan pelan sedia ada yang telah disediakan oleh kerajaan terdahulu untuk membangunkan Kampong Bharu, kemudian dia memberi alasan seolah-olah pelan yang ada dahulu ini tidak boleh dicapai kerana penduduk yang menolaknya," katanya.

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) menerusi Menteri Wilayah Persekutuan sebelum ini, Khalid Samad dilaporkan mahu membangunkan semula Kampong Bharu membabitkan pengambilan tanah dari lebih 5,300 pemilik dengan harga RM1,000 untuk satu kaki persegi iaitu RM850 tunai dan RM150 saham syarikat bertujuan khas (SPV).