KUALA LUMPUR: Kajian semula yang lebih menyeluruh terhadap industri pengantara kewangan sedang dijalankan, kata Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Dr Norhana Endut.

BNM dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia sedang mencari peluang untuk menyelaraskan peraturan bagi perancang dan penasihat kewangan.

"Usaha kerjasama sedemikian telah diketengahkan dalam Pelan Tindakan Sektor Kewangan bank pusat dan Pelan Induk Pasaran Modal Suruhanjaya Sekuriti 3," kata Norhana pada majlis makan tengah hari sempena ulang tahun ke-20 Majlis Perancangan Kewangan Malaysia (MFPC), di sini, pada Khamis.

Beliau berkata, peningkatan tahap pendidikan kewangan individu serta isi rumah kekal sebagai strategi utama untuk menggalakkan penggunaan perkhidmatan kewangan yang bertanggungjawab dan berkesan.

"Bersama-sama rakan kongsi lain dalam rangkaian pendidikan kewangan, kami mengiktiraf sumbangan MFPC ke arah melonjakkan pengetahuan dan kesedaran awam melalui program celik kewangan 'Wang Saya dan Saya'.

"Kemantapan program pendidikan kewangan MFPC diperakui oleh penganugerahan termasuk pengiktirafan yang diterimanya sepanjang tahun," kata Norhana.

Beliau juga berkata, pada penghujung 2023, terdapat lebih 1,400 perancang kewangan dan 1,500 penasihat kewangan di Malaysia.

"Sebahagian besarnya, kenaikan dalam angka perancang kewangan serta penasihat yang berkelayakan telah menyumbang ke arah pertumbuhan perniagaan baharu insurans hayat dan sektor takaful keluarga, yang menokok dengan kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 8.6 peratus bagi tempoh 2018 hingga 2023," kata Norhana.

Sementara itu, Presiden MFPC, Ng Yen Heng berkata, komitmen majlis terhadap kecemerlangan kekal teguh berikutan pelancaran Pengiktirafan Pensijilan Modular dan Program Syariah Capstone yang menekankan dedikasi MFPC untuk menyediakan laluan pembelajaran yang fleksibel dan khusus bagi profesional kewangan.

"Lanskap perancangan kewangan sentiasa berkembang, memberikan kami peluang dan cabaran baharu. Untuk mengharungi ini, kami telah membangunkan pelan strategik tiga tahun yang komprehensif dengan sasaran yang akan melonjakkan MFPC ke tahap yang lebih tinggi.

"Pelan strategik kami ditambat kepada tiga tonggak strategik iaitu kehadiran profesional, pengaruh dan penjenamaan serta komuniti," katanya.

Ng berkata, MFPC juga sedang memulakan strategi pembelajaran teradun, ditambah dengan modul e-pembelajaran kendiri yang diperkaya, memberikan ahlinya fleksibiliti untuk belajar mengikut kadar mereka sendiri.

Semasa majlis makan tengah hari itu, MFPC turut menandatangani memorandum persefahaman dengan sembilan institusi kewangan untuk bekerjasama dari segi meningkatkan prestasi dan pertumbuhan industri.

Antara institusi tersebut ialah Persatuan Perbankan Islam dan Institusi Kewangan Malaysia, Institut Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia serta Persatuan Takaful Malaysia. - BERNAMA