KUALA LUMPUR:Pendakwah yang terkenal dengan sikapnya yang gemar membantu orang ramai, Ustaz Ebit Lew, meluangkan masa menziarahi mangsa kemalangan langgar lari semalam.

Mangsa, Mohd Sis Latif, 55 tahun, cedera parah akibat kemalangan yang dialami ketika sedang bertugas di Lebuhraya Pasir Gudang, Johor Bahru pada Rabu.

Perkara itu dikongsikan Ebit Lew menerusi satu muat naik video di laman sosial Instagram miliknya semalam, selain menyatakan dirinya tidak mampu menahan sebak ketika bertemu mangsa.

“Sayu sebak selepas ceramah di Maktab PDRM Muar terus ke Hospital Sultan Ismail JB ziarah pakcik kerja penyelenggara jalan yang dilanggar di Lebuhraya Pasir Gudang sehingga tangan kanannya terpaksa dipotong.

“(Saya) ziarahi (beliau) beri semangat dan sedikit sumbangan.

“Pakcik ni menangis tadi. Katanya, terasa macam ada tangan lagi. Rasa macam nak gerakkan jari. Pakar minta abang ni selalu usap tangan tu, dan cakap tangan dah tiada. Allah ambil.

"InsyaAllah nanti Akhirat semuanya sempurna. Semoga Allah beri kekuatan pada abang, isteri dan anak-anak,” tulis Ebit Lew menerusi muat naik video tersebut.


Tambah Ebit Lew, kunjungan tersebut dibuat sejurus selepas selesai memberi ceramah di Maktab Polis Diraja Malaysia (PDRM) Muar.

Mohd Sis mengalami kecederaan parah akibat kemalangan yang berlaku pada jam 11.50 pagi pada Rabu.

Difahamkan, ketika kejadian, mangsa bersama dua rakan sedang berdiri di atas platform hidraulik di bahagian belakang lori bagi membaiki jalan berlubang di laluan berkenaan.

Namun, lori berkenaan dirempuh sebuah kenderaan dari arah belakang sehingga menyebabkan mangsa tercampak dan mengalami kecederaan parah di tangan kanannya.

Mohd Sis kini masih dirawat di Hospital Sultan Ismail (HSI), Johor Bahru.