PASIR MAS: Sempadan negara khususnya di Rantau Panjang dikawal dengan rapi melalui rondaan dengan bot oleh Pasukan Gerakan Am (PGA) dan Polis Marin sepanjang banjir buruk melanda daerah itu.

Pemangku Ketua Polis Kelantan, Datuk Muhammad Zaki Harun berkata, sebelas buah pos antaranya pos kawalan di Jeram Perdah, Tok Deh, Lubok Stol dan Balai Polis Rantau Panjang yang turut ditenggelami air kerana banjir itu, tidak menjejaskan perjalanan operasi kawalan sempadan.

"Kita menjalankan rondaan dan kawalan seperti biasa walaupun pos kawalan kita tenggelam dan pengawasan dilakukan menggunakan bot sepanjang masa," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan makanan dan keperluan kurniaan Tengku Mahkota Kelantan, Dr Tengku Muhammad Fa-iz Petra Ibni Al Marhum Sultan Ismail Petra kepada mangsa banjir di bandar lama Rantau Panjang hari ini.

Muhammad Zaki berkata, pihak polis juga turut mewujudkan 'Food Bank' di balai Polis dalam jajahan terlibat dengan banjir untuk agihan kepada mangsa banjir yang terkesan.

"Sebenarnya kita ada Food Bank di balai balai seperti Balai Polis Repek, Pasir Mas, Balai Rantau Panjang dan lain-lain untuk agihan segera dan keperluan mangsa banjir yang memerlukan makanan," katanya.

Menyentuh mengenai jumlah laporan kerosakan, beliau menjelaskan pihak polis menerima lebih 1,000 laporan polis berhubung kerosakan harta benda, kehilangan ternakan, kemusnahan tanaman dan sebagainya bermula 25 Februari lepas hingga kini.

Kesemua laporan itu diterima polis di seluruh daerah dengan Rantau Panjang paling tinggi menerima laporan kerosakan termasuk laporan enam buah rumah rosak dan dihanyutkan di kampung Teresan.

Muhammad Zaki turut memaklumkan pihaknya juga bersama agensi seperti Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela), PGA dan penduduk setempat turut membantu melakukan kerja-kerja pembersihan dan pasca banjir yang sudah dimulakan beberapa hari lalu.

Info Bencana Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) melaporkan sehingga malam ini, sejumlah 790 orang mangsa banjir masih lagi berlindung di tiga buah Pusat Pemindahan Sementara (PPS) membabitkan daerah Rantau Panjang.