KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan Serba Dinamik Holdings Bhd (SDHB) dan tiga anak syarikatnya untuk menggantung secara kekal perintah penggulungan terhadap mereka sementara menunggu rayuan.

Hakim Ahmad Murad Abdul Aziz berkata pemohon gagal membuktikan sebarang keadaan khas untuk membolehkan mahkamah membenarkan penggantungan bagi perintah penggulungan yang dikeluarkan pada 10 Jan lepas.

Beliau berkata ia adalah demi kepentingan pemiutang memandangkan keadaan kewangan SDHB yang begitu teruk, bahawa pelikuidasi sementara bertanggungjawab kepada mahkamah berbanding menyerahkan nasib syarikat itu kepada pengarahnya.

"Saya juga mendapati bahawa keengganan memberikan penggantungan tidak akan menyebabkan rayuan terhadap perintah penggulungan menjadi sia-sia.

"Tugas pelikuidasi sementara boleh dan akan diteruskan oleh orang yang sama dalam kapasitinya sebagai pelikuidasi profesional," katanya ketika menyampaikan keputusan itu hari ini melalui aplikasi Zoom.

Mahkamah turut memerintahkan keempat-empat syarikat membayar kos keseluruhan RM11,000 kepada enam institusi kewangan yang bertindak sebagai pempetisyen iaitu Standard Chartered Saadiq Berhad, HSBC Amanah Malaysia Berhad, AmBank Islamic Berhad, MIDF Amanah Investment Bank Berhad, United Overseas Bank (Malaysia) Bhd dan Bank Islam Malaysia Berhad.

Pada 10 Feb lepas, SDHB dan tiga anak syarikatnya - Serba Dinamik Group Berhad (SDGB), Serba Dinamik Sdn Bhd (SDSB) dan Serba Dinamik International Ltd (SDIL) - telah memperoleh penggantungan sementara bagi perintah penggulungan terhadap mereka.

Pada 10 Jan lepas, mahkamah membenarkan petisyen yang difailkan oleh keenam-enam institusi kewangan untuk menggulung SDHB dan tiga anak syarikatnya.

Keempat-empat syarikat dikatakan mempunyai jumlah hutang hampir RM5 bilion.

Pada 30 Jan lepas, kesemua syarikat memfailkan usul untuk menggantung perintah penggulungan itu sementara menunggu rayuan mereka didengar dan diputuskan oleh Mahkamah Rayuan.

-- BERNAMA