KUALA LUMPUR:Seorang murid tahun tiga SJK (C) Pin Hwa 1, Setia Alam, berjaya menyudahkan misi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Nasional (NASA) untuk membuat rekaan tandas kompak yang dapat beroperasi dalam gravitimikro dan graviti bulan.

Zyson Kang Zy Shun dipilih sebagai pemenang tempat pertama dalam Lunar Loo Challenge (Kategori Junior) dengan rekaan diberi nama Spacesuit Lunar Toilet, sekali gus mengalahkan 897 peserta dari 85 negara.

Rekaannya mungkin digunakan untuk digunakan dalam misi NASA untuk membawa angkasawan kembali ke bulan menjelang 2024.

Akhbar The Star melaporkan, Zyson telah mengikuti banyak pertandingan sains, termasuk mereka model sistem suria pada tahun 2016 ketika berusia lima tahun dan menyampaikannya kepada angkasawan pertama Malaysia, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor.

Tahun lalu, dia mereka stesen pengisian solar yang dapat mengecas space vehicle.

“Rekaan saya mementingkan aspek kemudahan. Ia berfungsi melalui konsep kinetik mekanikal manual bagi menghasilkan daya sedutan vakum untuk membekukan air urin dan najis untuk pembuangan yang selamat.

"Apabila anda menggerakkan kaki, urin akan mengalir ke dalam bekas yang diletakkan pada kasut angkasawan.

"Ia tidak memerlukan komponen elektrik, sekaligus meminimumkan potensi kerosakan di ruang angkasa," kata Zyson.

Sebelum ini, tandas yang digunakan angkasawan hanya boleh digunakan dalam keadaan gravitimikro tetapi tidak bagi graviti bulan.