KUALA LUMPUR: Pelaksanaan dos ketiga (booster dose) dan vaksin heterologous (campuran vaksin) masih lagi dalam kajian kumpulan pakar dan akan dimaklumkan selepas ia dimuktamadkan.

Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata untuk vaksin dos ketiga, minggu hadapan pihaknya akan mendengar syor daripada pakar.

“Berkenaan keperluan sama ada kita perlu booster dose atau tidak, perkara ini juga akan dibentangkan, bukan hanya dari sudut keperluan booster dose berdasarkan pengalaman di negara-negara lain.

“Tetapi sama ada kita terima vaksin heterologous, maksudnya diberi vaksin berbeza daripada vaksin asal kita terima. Ada beberapa negara sudah mengamalkan vaksin heterologous seperti Korea Selatan dan Jerman.
LAPOR LANGSUNG SIDANG KHAS PARLIMEN DI SINI


“Mereka lakukan sedemikian kerana ada gangguan terhadap bekalan vaksin mereka,” katanya.

SISI TV PARLIMEN ASTRO AWANI DI SINI


Beliau berkata demikian pada sesi penggulungan dalam sidang Mesyuarat Khas Parlimen Penggal Ke-14 di sini pada Rabu.

Tambah beliau, berkaitan vaksin campuran pula, pihaknya kini sedang menunggu maklumat dan data klinikal sebelum membuat sebarang keputusan.

“Pertama, kita nak pastikan vaksin heterologous itu selamat. Kedua, sama ada mereka yang telah menerima lengkap dua dos satu jenis vaksin, adalah boleh terima booster shot yang ketiga menggunakan vaksin lain,” ujarnya.

Khairy berkata demikian dalam sesi penggulungan hari ketiga Mesyuarat Khas Parlimen di Dewan Rakyat pada petang Rabu.