SHAH ALAM:Akhbar Sinar Harian, menerusi platform digitalnya, memperkenalkan program Wacana al-Quran, sebuah program baharu yang membincangkan dan mengupas pelbagai isu semasa dalam mencari penyelesaian berdasarkan al-Quran.

Pengarang Kanan Digital Sinar Harian Ruzy Adila Idris berkata program itu yang akan disiarkan bermula Isnin ini selama tiga bulan merupakan kesinambungan kempen My#QuranHour anjuran akhbar berkenaan sejak tujuh tahun lepas.

"Program Wacana al-Quran akan disiarkan selama satu jam bermula 6 petang setiap hari Isnin hingga Jumaat menerusi semua platform digital akhbar Sinar Harian iaitu Facebook, YouTube, Twitter dan Instagram serta kolaborasi dengan rakan media, Bernama (Pertubuhan Berita Nasional Malaysia).

"Ini adalah inisiatif Sinar Harian untuk berkongsi penyelesaian dalam mendidik masyarakat supaya kembali merujuk kepada al-Quran sebagai panduan hidup utama bagi umat Islam," katanya kepada Bernama di sini.

Beliau berkata program hasil kolaboratif antara Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF), Sinar Harian dan Karya Bestari itu akan menekankan usaha bagi membina ekosistem Islam serta mengekang keruntuhan moral bangsa.

Ruzy Adila berkata program tersebut akan dikendalikan oleh Ketua Pegawai Penyelidik WUIF Fazrul Ismail sebagai hos tetap bersama qari serta panel jemputan dalam pelbagai bidang dan kepakaran untuk mengupas isu yang berbeza.

"Sepanjang lima hari bersiaran dalam tempoh seminggu itu, satu episod kita akan membincangkan isu terkini manakala selebihnya melibatkan perbincangan mengenai isu khas yang menjadi permasalahan utama umat Islam.

"Jika program ini mendapat sambutan yang mengalakkan, insya-Allah akan diteruskan pada masa depan," katanya.

Dalam pada itu, Ruzy Adila turut mengalu-alukan organisasi media lain untuk bekerjasama menyiarkan program Wacana al-Quran agar matlamat utama inisiatif yang bertujuan mencari solusi kepada permasalahan umat Islam dapat disebarluaskan.

-- BERNAMA