KUALA LUMPUR: Program ‘Paku Integritas’ anjuran Komisi Pemberantasan Korupsi Republik Indonesia (KPK) wajar dicontohi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Kata Presiden Pemerhati Rasuah Malaysia (MCW), Jais Abdul Karim, program tersebut dapat membentuk peribadi bermaruah dan berintegriti dalam kalangan pemimpin muda politik melalui kaedah ‘mentor-mentee’.

Melalui program tersebut, para pegawai badan pencegahan rasuah sendiri akan memberi kursus dan menjadi pembimbing kepada para pemimpin muda politik dalam hal-hal berkaitan urus tadbir dan tatakelola.

“Baru-baru ini MCW berpeluang melawat Indonesia dan kita lihat bagaimana KPK melaksanakan satu program yang baik di mana setiap seorang pegawai mereka menjadi ‘abang’ atau penasihat kepada 10 orang pemimpin muda.

“Dengan ini kita dapat lahirkan satu generasi pemimpin muda yang berintegriti, cakna rasuah dan mahukan kebenaran, mereka pastinya akan rujuk kepada ‘abang’ mereka tentang boleh atau tidak sesuatu tindakan itu dibuat,” katanya dalam program Agenda AWANI pada Khamis.

Justeru beliau berharap SPRM dapat memberi perhatian terhadap cadangan ini dan menjadikan ‘Paku Integritas’ sebagai rujukan untuk kita melaksanakan program seumpamanya di negara ini.

SPRM wajar contohi program Paku Integritas KPK Indonesia - MCW