KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Reid (suruhanjaya bebas untuk merangka perlembagaan) pada mulanya telah melanggar perjanjian yang dibuat dengan Raja-Raja Melayu ketika menggubal Perlembagaan Persekutuan dengan enggan memasukkan peranan khusus Majlis Raja-Raja.

Menurut Pensyarah Kuliyyah Undang-Udang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Datuk Shamrahayu Ab Aziz, peruntukan khusus berkaitan Majlis Raja-Raja ini merupakan perkara yang ditegas oleh Raja-Raja Melayu kepada Suruhanjaya Reid.

Shamrahayu memaklumkan, Suruhanjaya Reid enggan memasukkan kuasa besar kepada Majlis Raja-Raja dalam membincangkan polisi atau dasar negara.

"Apa yang kita dapat lihat dalam gubalan perlembagaan atau sejarah gubalan perlembagaan, Raja-Raja menegaskan kepada Suruhanjaya Reid supaya dimasukkan peruntukan khusus berkaitan Majlis Raja-Raja.

"Majlis Raja-Raja ini satu perkara harus dilihat dengan mata hati atau penghayatan yang sangat tinggi.

"Oleh kerana British tidak memenuhi permintaan Raja-Raja Melayu selepas penubuhan negeri-negeri Melayu Bersekutu, maka tertubuh Durbar (Persidangan Raja-Raja Melayu) pada awalnya dan kemudiannya diiktiraf oleh undang-undang secara ringkasnya saya sebut di bawah perkara 67 hingga 76 pada Perjanjian Tanah Melayu 1948.

"Kewujudan itu telah memberikan kelangsungan kepada kedudukan institusi Majlis Raja-Raja pada kita merdeka.

"Pada mulanya Suruhanjaya Reid tidak mahu meletakkan satu peruntukan khusus kuasa yang besar kepada Majlis Raja-Raja terutama dalam konteks peranan raja-raja untuk membincangkan polisi-polisi atau dasar," katanya kepada Astro AWANI.

Beliau menjelaskan, sebelum kemerdekaan peranan yang dimainkan oleh Yang di-Pertuan Agong dikuasai oleh Pesuruhjaya Tinggi British.

"Kalau kita lihat dari segi sejarah ialah institusi Yang di-Pertuan Agong ini telah dimasukkan sempena kemerdekaan.

"Sebelum kemerdekaan, kuasa-kuasa yang ada pada Yang di-Pertuan Agong adalah berada pada Pesuruhjaya Tinggi British.

"Dalam perbincangan itu, Raja-Raja yang sembilan itu mahukan supaya Tanah Melayu ketika itu hendaklah dinaungi oleh seorang Raja, bagi negeri-negeri yang tidak beraja itu harus menerima institusi Yang di-Pertuan Agong," katanya lagi.

Shamrahayu juga memaklumkan institusi Majlis Raja-Raja memainkan peranan penting dalam sistem penggiliran Yang di-Pertuan Agong.

Beliau juga menjelaskan penggiliran Yang di-Pertuan Agong itu juga tanda muafakat Majlis Raja-Raja yang harus menjadi panduan kepada pemimpin politik.