Polis merampas dadah bernilai RM10.64 juta selepas menggeledah sebuah premis di Taman Gembira, Brickfields yang dijadikan makmal memproses dadah disyaki jenis syabu, pada petang Ahad lepas.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Seri Mazlan Lazim berkata ketika serbuan, pasukan polis Bahagian Siasatan Jenayah dengan bantuan Bahagian Narkotik Daerah Brickfields turut menahan seorang anggota sindiket berkenaan yang sedang menjaga kawasan hadapan premis itu pada pukul 2 petang.

"Lelaki berusia 27 tahun itu sedang menjaga kawasan premis yang menempatkan barangan lusuh pada bahagian hadapan bersama empat ekor anjing besar.

"Pemeriksaan pasukan polis di dalam premis itu kemudian menemukan lapan bahagian memproses syabu bersama peralatan termasuk alat penimbang, balang kaca dan dapur elektrik," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Mazlan berkata polis turut merampas 77.41 kilogram (kg) syabu, 125.95kg serbuk Ephedrine dan pelbagai bahan kimia yang diproses untuk pasaran golongan mewah bagi kegunaan parti mewah di sekitar Lembah Klang dengan harga RM70,000 sekilogram.

Beliau berkata siasatan awal mendapati sindiket makmal memproses dadah itu telah beroperasi sejak lima bulan lepas.

Katanya polis kini giat memburu saki-baki anggota dan dalang sindiket memproses dan mengedar syabu berkenaan.

Mazlan berkata ujian saringan awal air kencing mendapati suspek yang ditahan itu positif syabu.

"Suspek ditahan reman selama seminggu bermula Isnin lepas sehingga Ahad ini bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman gantung sampai mati jika disabitkan kesalahan," katanya.

-- BERNAMA