KANGAR: Pemangku Raja Perlis Raja Muda Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail mempelawa syarikat-syarikat di Amerika Syarikat yang berhasrat mengembangkan perusahaan mereka di Malaysia untuk meneroka pelaburan baharu di Perlis.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) baginda bertitah demikian di majlis penyerahan 'Sumbangan Ibnu Sabil MAIPs' kepada Konsulat Jeneral Malaysia di Los Angeles, California, Amerika Syarikat, semalam.

Baginda yang juga merangkap Yang DiPertua MAIPs menyerahkan sumbangan bernilai RM5,000 kepada Konsul Jeneral Malaysia di Los Angeles, Anil Fahriza Adenan.

Tabung Ibnu Sabil disumbangkan oleh pihak MAIPs kepada beberapa Pejabat Perwakilan negara di luar negara terpilih dengan tujuan membantu rakyat Malaysia yang berhadapan dengan situasi kecemasan, terputus bekalan saradiri atau terkandas untuk kembali ke tempat asal atau meneruskan perjalanan.

Kenyataan yang sama memaklumkan bahawa Anil Fahriza dalam ucapannya berkata Chuping Valley Industrial Area (CVIA) dan Perlis Inland Port (PIP) yang sedang dibangunkan mampu menjadi pemangkin pertumbuhan ekonomi di negeri Perlis dan seterusnya menarik lebih banyak pelaburan berkualiti dan berteknologi tinggi'.

Anil Fahriza berkata sektor-sektor yang disasar membuat pelaburan di Perlis adalah seperti 'green manufacturing', 'renewable energy' serta industri halal, selari dengan pendekatan yang dibawa oleh pentadbiran Amerika Syarikat yang menggalakkan pertumbuhan ekonomi bersih dan hijau.

-- BERNAMA