KUALA LUMPUR: Draf berkenaan syor Jawatankuasa Transformasi Parlimen iaitu mengembalikan kuat kuasa Akta Perkhidmatan Parlimen 1963 dan beberapa pindaan berkaitan Akta Majlis Parlimen (Keistimewaan dan Kuasa) 1952, dijangka dikemukakan kepada Jemaah Menteri sebelum Mac ini.

Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Dr Rais Yatim berkata memorandum syor berkenaan telah diserahkan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

"Tanpa pengembalian fungsi dan peranan pentadbiran dan kewangan, Parlimen tidak akan berfungsi secara berasingan daripada kuasa Eksekutif," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam.

Rais berkata jawatankuasa itu hanya berurusan mengembalikan kuat kuasa Akta Perkhidmatan Parlimen 1963 yang telah dihentikan sejak 1993, dan di bawah akta itu terletak sebahagian fungsi dan kuasa asingan Parlimen, termasuk dari segi otonomi pentadbiran dan kewangan.

"Turut terkandung dalam syor Jawatankuasa Transformasi tersebut ialah mewujudkan kuasa Yang di-Pertuan Agong ke atas Kod Etika Ahli-ahli Parlimen, kuasa menghukum pihak-pihak yang mencela atau mempersenda kuasa Parlimen dan mana-mana jawatankuasa serta hal ehwal pentadbiran Parlimen.

"Secara amnya, keperihalan Perkara 44 dan 55 Perlembagaan Persekutuan yang mengasingkan Parlimen dari mana-mana entiti lain adalah menjadi keutamaan," katanya.

Menurut kenyataan itu, usaha mewujudkan fungsi dan peranan Parlimen yang berasingan daripada pengawalan cabang Eksekutif telah lama dipolemikkan, namun tidak menjadi tindakan asas sehingga kini khasnya susulan Memorandum Persefahaman (MoU) antara kerajaan pimpinan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dengan pihak pembangkang pada September lepas.

Terdahulu, Jawatankuasa Transformasi Parlimen yang dipengerusikan Rais mengadakan mesyuarat akhir semalam, setelah bermesyuarat beberapa kali sebelum ini.

Jawatankuasa itu dianggotai Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Azhar Azizan Harun, Wan Junaidi, Ketua Pentadbir Parlimen Malaysia dan kedua-dua Setiausaha Parlimen Dewan Negara dan Dewan Rakyat, serta pegawai yang mewakili pelbagai jabatan.

-- BERNAMA