KUALA LUMPUR : Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin mengarahkan polis dan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) menjalankan siasatan terperinci bagi mengenal pasti punca kejadian tahanan etnik Rohingya melarikan diri pada Rabu.

Mengenai kejadian membabitkan 528 tahanan di Depot Imigresen Sementara Sungai Bakap di Seberang Perai, Hamzah berkata, tindakan tegas tanpa kompromi akan diambil kepada mana-mana pihak yang melanggar undang-undang negara ini.

"Dalam hal ini, saya menegaskan bahawa Malaysia adalah negara yang tidak mengiktiraf status pelarian dan keberadaan pelarian dalam negara adalah hanya atas dasar kemanusiaan.

"Sehubungan itu, semua pihak termasuk warga asing yang berada di dalam Malaysia mesti mematuhi undang-undang negara ini," katanya dalam satu kenyataan Rabu malam.

Tahanan Lari | Polis tubuh pasukan khas siasat kejadian

Jelas beliau, semua agensi penguatkuasaan di bawah Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah dikerahkan dalam operasi bersepadu bagi menahan semula kesemua tahanan yang melarikan diri.

"Kesemua 528 orang tahanan yang melarikan diri adalah merupakan pelarian etnik Rohingya yang telah dipindahkan dari Kem Wawasan Langkawi setelah ditangkap mencerobohi perairan negara dan melanggar Akta Imigresen pada tahun 2020 lalu," ujar beliau.

Terdahulu, seramai 382 daripada 528 tahanan yang melarikan diri telah ditahan semula oleh PDRM.

Polis masih giat mengesan baki tahanan dengan mengaktifkan beberapa sekatan jalan raya melibatkan Jalan Sungai Baung, Sungai Bakap; Jalan Tasek Valdor, Simpang Empat dan Jalan Krian-Kedah.