Polis Pulau Pinang pada Isnin mengesahkan insiden tahanan lolos sewaktu dalam perjalanan ke Hospital Balik Pulau awal pagi Ahad bagi menerima rawatan adalah palsu.

Sebaliknya siasatan mendapati anggota polis terbabit dipercayai bersubahat dengan tahanan untuk membawa mereka bertemu ahli keluarga masing-masing di sebuah kondominium dan inap desa (homestay) di Sungai Ara.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Chuah Ghee Lye berkata dakwaan van yang membawa tahanan berkenaan mengalami kerosakan brek di persimpangan Jalan Paya Terubong juga tidak benar kerana menurutnya kenderaan itu berada dalam keadaan baik serta diservis mengikut jadual.


“Siasatan yang dijalankan mendapati laporan itu adalah palsu. Apa yang sebenarnya berlaku adalah ketiga-tiga Orang Kena Tuduh (OKT) diiring bukan untuk ke hospital, tetapi untuk bertemu keluarga masing-masing.

“OKT Anuar dibawa bertemu keluarganya di sebuah kondominum di Sungai Ara, manakala dua OKT lain dibawa ke homestay juga di Sungai Ara. Selepas Anuar bertemu keluarga di sana, dia minta untuk dihantar ke Sungai Nibong Besar untuk bertemu dengan seorang orang awam dan di sanalah dia meloloskan diri,” kata Chuah.

Chuah berkata siasatan mendapati semua anggota polis terbabit dikatakan menerima bayaran daripada ahli keluarga tahanan berkenaan.

“Memang ada bayaran, jadi kami sedang siasat. Dalam laporan disebut bergari, tapi apa yang kami lihat daripada CCTV, OKT tidak digari semasa berada di kondominium berkenaan,”

Dalam masa sama, Chuah berkata siasatan awal mendapati anggotanya tidak mengikuti prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Bagaimanapun, pihaknya memberi jaminan siasatan akan dilakukan secara telus selain bersedia mengkaji semula SOP jika didapati terdapat kelemahan membabitkan sistem pengurusan di lokap berpusat dan ketika anggota mengiringi tahanan.

“Jika ada kelemahan pada SOP, kami akan mencadangkan perubahan, bukan hanya pada kes ini tetapi pada keseluruhan sistem supaya perkara sebegini tidak berulang.

Chuah berkata polis percaya suspek masih lagi berada dalam negara dan usaha menjejaki kini giat dijalankan termasuk mengaktifkan ‘Ops Tutup’ di negeri itu serta di kawasan sempadan termasuk bantuan daripada Polis Antarabangsa (Interpol).

Terdahulu, Chuah memaklumkan polis telah menahan reman lapan anggota polis masing-masing berusia antara 27- 59 tahun berpangkat Sarjan, Koperal dan Lans Koperal yang bertugas di Balai Lokap Berpusat di Bayan Baru dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Barat Daya bagi membantu siasatan.

Katanya, seorang lelaki yang juga kenalan suspek berusia 56 tahun juga ditahan kerana dipercayai mempunyai maklumat berhubung perancangan suspek yang mahu meloloskan diri.

Kes disiasat di bawah Seksyen 223/224 Kanun Keseksaan kerana dengan cuai melepaskan tahanan yang sah dan Seksyen 182 Kanun Keseksaan kerana membuat laporan polis palsu.

Dalam kejadian jam 2.30 pagi Ahad, suspek Anuar Ayat, 43, melarikan diri ketika dalam perjalanan ke Hospital Balik Pulau selepas van yang dinaiki dilapor mengalami kerosakan brek di Jalan Paya Terubong.

Suspek yang ditahan atas kesalahan dadah itu dijadual menghadiri perbicaraan kes di Mahkamah Pulau Pinang hari ini.