KUALA LUMPUR: Susulan kenyataan Istana Negara bahawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Parlimen) Datuk Seri Takiyuddin Hassan memberi kenyataan yang salah berhubung pembatalan Ordinan Darurat, keadaan Dewan Rakyat menjadi tegang.

Terdahulu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Port Dickson) bangkit membacakan secara spesifik perenggan di mana Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dukacita dan kecewa dengan kenyataan Takiyuddin pada 26 Julai.

Anwar memberitahu Dewan, kenyataan Takiyuddin bukan sahaja menimbulkan krisis Perlembagaan, malah ia menghina institusi diraja, serta mengelirukan Dewan dan rakyat.

“Agong menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan dibuat di Parlimen pada 26 Julai. Ahli-ahli Parlimen dari semua parti dengar.

“Kenyataan ini jelas menunjukkan Kabinet yang diketuai Perdana Menteri telah melanggar semangat Perlembagaan, menghina institusi Raja, mengelirukan Dewan, tidak bercakap benar kepada Dewan,” katanya lagi.

Sehubungan itu, Anwar berkata, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin harus meletak jawatan dengan segera.

Dalam pada itu, Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) membangkitkan kembali dua usul yang beliau failkan kepada Pejabat Speaker dan bertanya bila ia dapat dibahaskan, terutamanya keputusan merujuk Takiyuddin kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Tanjong Karang Tan Sri Noh Omar bangkit menegaskan perkara ini sangat serius dan Dewan perlu ditangguh supaya satu keputusan dapat dicapai.

Timbalan Speaker Datuk Seri Mohd Rashid Hasnon kemudian bersetuju menangguhkannya sehingga jam 2.30 petang walaupun beliau pada asalnya cuba meneruskan sesi Mesyuarat Khas mengenai pengurusan ekonomi negara itu.