Ahli dan penganalisis politik menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mempertimbangkan cadangan mereka untuk memperkenalkan proses atau tempoh pengundian lebih singkat dan tempoh bertenang selama tiga hari.

Mereka mencadangkan agar SPR mendapat padangan yang menyeluruh sebelum ia dilaksanakan supaya berlaku adil kepada parti politik dan pengundi.

Naib Presiden PAS Salahudin Ayub tidak mahu pihak SPR tergesa-gesa dengan cadangan ini agar boleh mendapat maklumbalas dari semua parti politik.

"SPR tidak perlu tergesa-gesa kerana perlu mengambil kira pandangan semua parti politik. Mereka juga perlu mengambil kira keadaan dan situasi seperti keluasan tempat mengundi terutama sekali mereka yang tinggal di pedalaman seperti di Sabah dan Sarawak," kata Salahudin ketika dihubungi Astro AWANI.

Apabila ditanya tentang tempoh bertenang, beliau merasakan ia tidak adil untuk mengikut Indonesia yang mempunyai sistem yang sama.

"Di Indonesia, parti kerajaan dan pembangkang diberi ruang di media massa. Sebagai parti pembangkang kami merasa tempoh berkempen begitu terhad. Kita tidak dibenarkan untuk menggunakan media massa. Jadi cadangan ini tidak adil," katanya.

Ahli Parlimen Setiawangsa dari Barisan Nasional Datuk Ahmad Fauzi Zahari juga tidak bersetuju. Beliau berkata SPR perlu mengambil kira keadaan semasa seperti cuaca.

"Ambil contoh keadaan cuaca. Ia tidak boleh dikawal. Kalau hujan pada jam 12 tengah hari, mereka kemudian ada masa yang singkat untuk keluar rumah dan mengundi. Biarkan sahaja ia tamat pada jam 5 petang. Pengundi tidak perlu terburu-buru. Jangan hentikan hak mereka untuk keluar mengundi pada waktu petang," kata Ahmad Fauzi.

Beliau juga bersetuju dengan cadangan tempoh bertenang, tetapi berharap ia hanya dilakukan untuk satu hingga dua hari supaya boleh menenangkan keadaan," katanya.

Namun Ahmad Fauzi mencadangkan supaya hari penamaan calon dapat dimansuhkan.

"Hari penamaan calon inilah yang memberi ketegangan. Biar calon daftar nama dan terus berkempen seperti pemilihan UMNO. Tidak perlu ada hari khusus seperti hari penamaan calon. Ini yang sepatutnya dimansuhkan," tambah Ahmad Fauzi.

Penganalisis politik James Chin juga tidak setuju dengan kedua-dua cadangan.

"Ia cadangan yang tidak bijak. Kita sendiri tahu tentang budaya Malaysia dimana kita sering melakukan sesuatu pada saat-saat akhir. Jadi ini akan menghadkan mereka yang datang lambat. Tempoh mengundi sepatutnya tutup pada jam 6 petang bagi mereka yang datang lambat atau mengubah fikiran pada saat-saat akhir.

"Lagipun pilihan raya diadakan sekali dalam lima tahun. Mereka tidak dibenarkan mengundi hanya kerana mereka datang lamba?" tanya James Chin.

Beliau juga tidak setuju dengan cadangan tempoh bertenang kerana ia akan memberi sebarang kesan, malah akan memberi kelebihan kepada Barisan Nasional.

"Ia tidak bagus untuk demokrasi," tambah beliau.

Penganalisis politik Sivamurugan Pandian bersetuju dengan cadangan SPR jika ia boleh meningkatkan sistem pengundian. Namun beliau berharap SPR mendapat maklum balas dari beberapa pihak.

"Ini bagi mengelakkan dari sebarang kritikan apabila ia dilaksanakan. SPR perlu berbincang bersama parti politik, ahli parlimen, dan juga orang awam. Dapatkan pandangan mereka jika ini boleh dilaksanakan," katanya.

Beliau juga bersetuju dengan tempoh bertenang yang dicadangkan supaya pengundi boleh membuat pilihan dengan tenang.

Pada Rabu, pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata suruhanjaya berkenaan sedia mengkaji dan memperkenal peraturan baharu itu jika terbukti dapat menjadikan sistem pilihan raya di Malaysia lebih efektif.

"Kedua-dua perkara ini adalah peraturan yang boleh dipinda tanpa perlu meminda (perkara-perkara berkaitan pilihan raya) seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Beliau berkata SPR yang mendapat penghormatan menjadi tetamu rakan setugasnya di Indonesia, Komisi Pemilihan Umum (KPU), memuji perjalanan pilihan raya umum di negara itu yang disifatkannya dilaksanakan dalam keadaan 'tertib dan hormat'.