Keputusan kerajaan negeri Sabah baru-baru ini untuk mengembalikan tempoh pajakan tanah di negeri ini daripada 99 tahun kepada 999 tahun akan memberi manfaat kepada 5,978 hak milik.

Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur negeri Bernard Liew berkata amalan untuk mengurangkan tempoh pajakan selama 900 tahun bermula pada 1990-an tetapi Mahkamah Tinggi pada Mac 2020 memutuskan bahawa ia menyalahi undang-undang.

Beliau berkata Kabinet Sabah membuat keputusan pada Jun 2020 untuk memperbaiki kesalahan itu selain untuk mematuhi keputusan mahkamah.

"Kami sedang memperbaikinya dan akan mengembalikan tempoh pajakan kepada tempoh asalnya," katanya dalam kenyataan pada Ahad.

"Rekod jabatan kami menunjukkan sebanyak 5,978 pemegang hak milik tanah pajakan itu terjejas," katanya dan menambah keputusan Kabinet terpakai hanya untuk hak milik tanah dengan tempoh pajakan 999 tahun pada asalnya tetapi dikurangkan kepada 99 tahun selepas penukaran/pecahan.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengumumkan di Nabawan semalam rancangan untuk mengembalikan pajakan selama 999 tahun.

Mohd Shafie berkata keputusan Kabinet Sabah itu selaras dengan keputusan Mahkamah Tinggi pada 8 Mac lepas bahawa syarat yang ditetapkan Jabatan Tanah dan Ukur untuk mengurangkan tempoh pajakan daripada 999 tahun kepada 99 tahun untuk kelulusan pembangunan dan pembahagian adalah menyalahi undang-undang.

-- BERNAMA