KUALA LUMPUR: Tempoh sah lesen kenderaan perkhidmatan awam dan perdagangan kini dilanjutkan kepada antara tiga hingga lima tahun berbanding setahun dan dua tahun sebelum ini.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata langkah itu bertujuan meringankan beban yang dipikul oleh pemain-pemain industri pengangkutan akibat pandemik COVID-19.

"Semua pengendali berlesen bagi kenderaan perkhidmatan awam dan kenderaan perdagangan boleh memohon untuk mendapatkan kelulusan bagi tempoh sah lesen pengendali sehingga lima tahun sekiranya memenuhi kesemua syarat yang dikenakan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata antara syaratnya ialah mematuhi Piawaian Keselamatan, setiap kenderaan adalah berdaftar dengan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD), dilengkapi dengan GPS, dan syarikat perlu memastikan tiada sebarang rekod saman sama ada daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) atau Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang aktif bagi semua kenderaan syarikat.

Menurutnya syarikat juga perlu mengemukakan laporan audit tahunan terkini, mempunyai permit aktif dengan kenderaan dan memastikan semua dokumen yang diperlukan adalah lengkap.

Sekiranya syarat-syarat itu tidak dipenuhi, kelulusan bagi tempoh sah laku lesen pengendali hanya akan diberikan untuk tempoh tiga tahun, berbanding dengan kelulusan sebelum ini hanya diberikan bagi tempoh minimum selama setahun sahaja.

Tempoh sah laku lesen pengendali juga adalah tertakluk kepada syarat seperti tidak melebihi tempoh sah laku lesen Pengendalian Pelancongan dan Agensi Pengembaraan, tidak melebihi had usia kenderaan dan tidak melebihi tarikh sah laku lesen pengendali bagi proses memperbaharui permit kenderaan.

"Penetapan kriteria ini bertujuan untuk memastikan tahap keselamatan kenderaan dan tahap kualiti perkhidmatan yang tertinggi kepada pelanggan selain memastikan imej industri ini terjamin," katanya.

Beliau berharap perubahan dasar berkenaan dapat memberi kelegaan dan manfaat kepada para pemain industri.

"Kementerian Pengangkutan akan terus mendengar dan mendapatkan pandangan serta cadangan daripada pemain industri bagi menambah baik polisi berkaitan dari semasa ke semasa untuk kebaikan bersama," katanya.

-- BERNAMA