KUALA LUMPUR: Persatuan Lawn Tenis Malaysia (Tenis Malaysia) mengorak langkah dengan memperkenalkan program pembangunan dikenali R-O-G [Red(merah)-Orange(oren)-Green(hijau)], dalam usaha melahirkan lebih banyak bakat muda sukan itu.

Presiden Tenis Malaysia Mirzan Mahathir berkata program berkenaan adalah hasil perbincangan bersama Persekutuan Tenis Antarabangsa (ITF) serta persatuan tenis kebangsaan lain yang mempunyai program pembangunan berjaya, dengan memfokuskan kepada kanak-kanak berusia lapan hingga 10 tahun.

Program berkenaan akan dilaksanakan di peringkat negeri bermula tahun ini, katanya.

"Kami rasakan selepas tujuh tahun melaksanakan program sedia ada, sudah tiba masa untuk menilai keputusan dan menangani isu yang menyekat kemampuan pemain muda dalam menyerlahkan potensi mereka.

"Kita akan beri taklimat kepada rakan kongsi, jurulatih, pemain, ibu bapa dan pihak berkepentingan lain supaya kita semua dapat menjayakan program ini," katanya pada sidang media di sini pada Jumaat.

Mirzan berkata pemain berusia 10 tahun dan ke bawah, akan meningkatkan kemahiran mereka dengan menggunakan bola merah, oren dan hijau seperti ditetapkan oleh ITF.

"Mereka menggunakan raket lebih kecil dan ringan di gelanggang tenis mini dengan jaring lebih rendah. Setiap rakan kongsi negeri bersama kelab di bawah program Inisiatif Tenis Remaja (JTI) digalakkan menyertai pertandingan tenis dijalankan secara bulanan.

"Mereka yang berada dalam kelompok empat teratas dalam setiap kategori umur boleh bersaing dalam kejohanan zon yang diadakan setiap enam bulan," katanya.

Beliau berkata lima zon iaitu Utara, Selatan, Timur, Tengah, dan Sabah-Sarawak-Labuan dengan tiga pemain dalam kelompok teratas dari setiap kategori umur dijemput untuk bertanding dalam kejohanan kebangsaan dua kali setahun.

"Kami melaksanakan pembangunan pemain muda dengan matlamat mencipta juara untuk masa depan. Sokongan daripada pihak berkepentingan adalah penting untuk memastikan matlamat dapat dicapai," katanya.

-- BERNAMA