Berikutan dengan musim tengkujuh ataupun dipanggil musim landas di Sarawak, jumlah jualan ikan ikan segar di beberapa tempat jualan ikan agak berkurangan daripada biasa.

Situasi ini disebabkan kurangnya bekalan ikan daripada pembekal ekoran ramai pengusaha bot kapal ikan tidak berani turun ke laut kerana keadaan laut yang bergelora kuat.

Tinjauan Astro AWANI di Pasar Basah Medan Niaga Satok, Kuching mendapati biarpun jumlah ikan segar berkurangan daripada biasa, situasi tersebut tidak diambil kesempatan oleh para peniaga apabila mereka dilihat tidak menaikkan harga lebih tinggi berbanding harga pasaran sedia ada.

Bagi peniaga ikan Yasiman Efendi yang telah tujuh tahun berniaga ikan, situasi harga ikan naik pada musim tengkujuh memang telah biasa mereka hadapi untuk setiap tahun.

Kebanyakkan para pembeli juga telah faham dengan situasi tersebut dan tidak merungut dimana mereka hanya menaikkan harga ikan mengikut jenis sebanyak 50 sen hingga ke RM2 sahaja.

Menurut seorang lagi peniaga Zamri bin Amit, ketika bekalan ikan berkurangan, mereka lebih banyak menjual ikan ,sotong dan udang sejuk beku yang diambil daripada pembekal.

Biarpun begitu, harga bagi semua keperluan tersebut tetap masih ditahap yang berpatutan dan tidak membebankan pembeli.

Hasil tinjauan itu juga mendapati rata-rata ikan yang dijual merupakan ikan sejuk beku dan hanya terdapat satu atau dua jenis sahaja yang segar namun di dalam kuantiti yang sedikit.