Kerajaan tidak melihat keperluan membeli vaksin denggi seperti yang dilakukan negara jiran Singapura bagi mengekang wabak berkenaan.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam berkata, ia disebabkan pihaknya mendapati masih ada kelemahan di dalam vaksin itu sendiri.

Jelasnya, vaksin itu didapati hanya sesuai digunakan kepada peringkat umur tertentu sahaja.

"Ada beberapa kekurangan dalam vaksin ini dan ia diiktiraf di peringkat WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia) di mana salah satu dalam kajian yang dilakukan semasa pendaftaran vaksin ini ialah umur.

"Vaksin ini hanya untuk umur sembilan sehingga 18 tahun sahaja, maknanya ia tidak mempunyai matlamat keberkesanan selepas 18 tahun sahaja, maknanya kita tidak mempunyai matlamat keberkesanan vaksin selepas 18 tahun.

"Kebanyakan kes denggi dalam negara kita ialah dalam lingkungan umur 25 sehingga 40 tahun," katanya.
Subramaniam berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Ahli parlimen Mersing, Datuk Latiff Ahmad (BN) ketika di dalam sesi pertanyaan menteri di Parlimen hari ini.

Dalam pada itu kata Subramaniam, selain melibatkan umur, kumpulan yang tidak menghidap denggi juga terdedah kepada bahaya jika menggunakan vaksin berkenaan.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya berkata, Kerajaan perlu mempertimbangkan beberapa faktor sebelum memutuskan berkenaan penggunaan vaksin denggi pertama di dunia - Dengvaxia dalam merawat pesakit di negara ini.

Jelasnya, ia berikutan terdapat empat jenis virus yang boleh menyebabkan demam denggi di negara ini, sedangkan vaksin itu tidak meliputi semua jenis rawatan demam denggi.

Sehingga 29 Oktober lepas, sebanyak 202 kes kematian melibatkan denggi direkodkan
Angka itu berkurangan sebanyak 27.1 peratus berbanding 277 kes direkodkan pada tempoh yang sama tahun lepas.

Dengvaxia dibangunkan oleh Pasteur, cawangan vaksin Sanofi, sebuah syarikat farmaseutikal Perancis.
Ia telah menjalankan kajian ke atas penyakit tropika itu selama lebih 20 tahun dengan kos 1.5 billion euro (kira-kira RM7 billion) termasuk kos pembuatan vaksin.

Setakat ini, vaksin itu dilesenkan di Mexico, Filipina, Brazil, El Salvador dan Costa Rica.