KUALA LUMPUR: Kebimbangan Digital Nasional Berhad (DNB) bakal memonopoli perkhidmatan 5G tidak lagi berbangkit selepas kerajaan membuka 70 peratus pegangan ekuiti syarikat itu kepada pengendali rangkaian mudah alih di negara ini.

Menurut Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Tan Sri Annuar Musa, sebaliknya usahasama di antara pihak swasta dan kerajaan dijangka dapat memberi perkhidmatan rangkaian 5G yang lebih murah kepada rakyat di negara ini.

"Antara kebimbangan melihat DNB memonopoli tidak lagi berbangkit, kerana kerajaan telah membuka peluang 70 peratus kepada saham DNB itu sendiri turut dimiliki syarikat.

"Jadi tidak lagi timbul DNB konsep monopoli, melainkan satu usahasama di pihak kerajaan dan swasta," jelasnya.

Tambah Annuar, cadangan awal membuka pegangan ekuiti itu pada tahun 2024, namun selepas mengambil kira pandangan pelbagai pihak, ianya dipercepatkan. 

"Jemaah Menteri telah mengambil kira industri tempahan, cadangan awalnya pada tahun 2024 baru kita beri peluang syarikat telco mengambil saham itu, tetapi mengambil kira pelbagai pandangan, kerajaan setuju mempercepatkan proses tersebut supaya sama-sama terlibat seawalnya dalam program rollout ini," jelasnya lagi.

Beliau berkata demikian dalam sidang media bersama Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada Rabu.

Dalam pada itu mengulas lanjut jelas Annuar, usahasama itu bukan hanya dapat mengurangkan kos rangkaian 5G, sebaliknya memberi ruang kepada syarikat pengendali rangkaian mudah alih memberi fokus kepada perkhidmatan mereka terhadap pengguna.

"Sebelum daripada ini, masing-masing syarikat membina prasarana masing-masing dan berlaku overlapping dan berlaku kaedah yang kita anggap bukan tidak efisien dari segi rollout, tetapi ia juga menyebabkan kos yang tinggi ditanggung syarikat masing-masing.

"Sekarang ini teknologi tertinggi membolehkan satu menara dikongsikan sampai enam syarikat. Boleh sampai enam syarikat menggunakan hanya satu fasiliti, bayangkan banyak perkhidmatan dapat dilakukan dan merendahkan kos ditanggung pengguna.

"Sasaran kita 5G lebih murah daripada 4G. Kita fikir tidak perlu bersaing dalam menyediakan prasarana, tetapi bersaing dalam memberikan perkhidmatan kepada pengguna. Dengan cara itu kos akan lebih rendah dan perkhidmatan lebih efisien," jelasnya lagi.