PUTRAJAYA: Tiada lagi kelulusan projek tanpa melibatkan saluran tender yang sepatutnya.

Itu jaminan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menerusi kerajaan perpaduan di bawah pimpinannya.

Malah beliau juga akan memastikan tiada sebarang unsur ketirisan dan rasuah akan berlaku secara meluas.

"Soal perolehan, soal kelulusan tanpa tender ini tidak boleh lagi terus dengan mengizinkan kebocoran, ketirisan dan rasuah. Ini tidak boleh lagi dan harus berlaku di semua peringkat.

"Maka untuk peringkat awal ini, saya ingin menggesa dan mengajak saudara (penjawat awam) untuk sama-sama dalam pasukan ini," katanya ketika berucap pada perhimpunan bulanan di Dataran Perdana Putra pada Selasa.

Urus Tadbir | Tiada lagi projek kerajaan tanpa tender - PM


Dalam pada itu, Anwar Ibrahim juga turut menyatakan, perkara seumpama itu telah ditegaskan sewaktu beliau memimpin Kementerian Kewangan suatu ketika dahulu.

"Rakan-rakan pernah tahu semasa saya Menteri Kewangan, arahan saya yang pertama ialah melarang sama sekali keluarga saya atau orang terdekat untuk diberikan kepentingan dalam apa-apa kelulusan projek kerajaan," katanya lagi.

Selain itu, pertemuan kali pertama beliau sebagai Perdana Menteri turut menyentuh mengenai soal campur tangan tugas kakitangan awam.

Ini bagi memastikan sistem kerajaan tidak diganggu gugat oleh mana-mana pihak.

Perkara itu juga katanya merujuk kepada Menteri yang bakal dilantik dalam masa terdekat.

"Kalau ada cadangan pun, saya hanya buat teguran setelah menghadam apa yang berlaku berdasarkan pengalaman mereka, kepintara kita, kecekalan kita, minat kita tidak akan sama dengan pengalaman.

"Sebab itu saya akan menasihatkan juga rakan-rakan yang akan dipilih sebagai Menteri, insyaAllah dalam masa singkat, masih bergelora ketika ini untuk menghormati proses itu, saya nak beri jaminan bahawa sistem, tunggak pekhidmatan itu kekal," katanya lagi.

Sebelum itu, beliau tiba di Dataran Putra sekitar jam 8.08 pagi bagi menyampaikan amanat pertamanya sebagai Perdana Menteri kepada seluruh warga JPM.