Tiada maklumat mengenai pembukaan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi pada 8 Ramadan (esok) seperti yang tular di media sosial, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Zulkifli berkata beliau telah berhubung dengan Duta Arab Saudi ke Malaysia Datuk Dr Mahmoud Hussien Saeed Qattan bagi mendapatkan maklumat mengenai hal berkenaan.

"Saya telah berhubung dengan Duta Arab Saudi pada tengah hari tadi dan bertanyakan hal ini maka jawapan yang diberikan kepada saya, beliau sendiri tidak ada maklumat dan memaklumkan apa yang berlaku setakat ini berdasarkan kepada arahan terdahulu iaitu tiada pembukaan.

"Beliau turut memaklumkan di Makkah dan Madinah masih lagi lockdown dan yang dibenarkan hanya pekerja-pekerja sahaja dan mereka yang terhad termasuk imam atau yang betugas di masjid itu," katanya dalam program temu bual eksklusif 'Ramadan Kali Ini' terbitan Bernama Radio, pada Khamis.

Tular di media sosial hari ini mengenai satu kenyataan Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi yang kononnya mengumumkan pembukaan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi pada 8 Ramadan, berserta garis panduan dan prosedur operasi standard (SOP) yang perlu dipatuhi.

Terkesan dengan wabak COVID-19, Arab Saudi pada akhir Februari memutuskan menggantung kemasukan jemaah untuk mengerjakan umrah di Makkah dan ziarah Masjid Nabawi, Madinah.

Sebagai langkah mencegah penularan wabak COVID-19, pada pertengahan Mac, Arab Saudi memutuskan menghentikan semua penerbangan antarabangsa dan menyekat pergerakan keluar masuk ke beberapa bandar raya, termasuk Makkah dan Madinah.

Sementara itu, Zulkifli berkata keputusan membuka semula masjid dan surau bagi aktiviti ibadah termasuk solat Jumaat dan solat berjemaah bergantung kepada kebenaran Kementerian Kesihatan (KKM).

Beliau berkata pihaknya sedang berbincang dan merangka garis panduan bagi membolehkan solat jemaah dilakukan.

"Ia perlu diperhalusi satu persatu, bagaimanapun ia amat bergantung kepada KKM. Justeru, apa-apa keputusan berdasarkan kepada pendapat serta pandangan KKM sewajarnya menjadi pedoman. Ia akan dibincang dari semasa ke semasa," jelasnya.

Pada 13 Mac, kerajaan memutuskan untuk menangguhkan semua aktiviti di masjid dan surau termasuk solat Jumaat dan berjemaah sehingga selesai tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Mengenai garis panduan Hari Raya Aidilfitri sekiranya PKP dilanjutkan sehingga ketika umat Islam menyambutnya, Zulkifli berkata perkara itu juga sedang dibincangkan dan kaedah pelaksanaannya akan dimaklumkan secara rasmi nanti.

Mengenai pembayaran zakat fitrah, Zulkifli berkata amil (pengutip zakat) dibenarkan bertugas seperti biasa sepanjang PKP mengikut SOP yang dikeluarkan Majlis Keselamatan Negara dan KKM.

Langkah itu, katanya adalah bagi membantu golongan pembayar yang tidak arif menggunakan internet bagi kaedah pembayaran zakat secara dalam talian.

-- BERNAMA