KAJANG: Wang Bantuan Awal Persekolahan (BAP) sebanyak RM150 yang disalurkan kerajaan bagi setiap pelajar perlu diberikan sepenuhnya kepada ibu bapa tanpa sebarang bentuk pemotongan.

Menteri Pendidikan, Fadlina Sidek menegaskan, jika ada mana-mana sekolah yang gagal mematuhi arahan itu, ibu bapa boleh membuat aduan terus kepada Kementerian Pendidikan menerusi Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) untuk tindakan lanjut dan wang tersebut.

"BAP ini adalah untuk meringkankan beban ibu bapa justeru jumlah bantuan yang diberikan perlu sampai (sepenuhnya) ke tangan ibu bapa, tidak boleh dipotong," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Sambutan Tahun Baharu Cina dan Penyerahan Cek Cura Bantuan Awal Persekolahan (BAP) Peringkat Negeri Selangor si Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Yu Hua, di sini, pada Jumaat.

Fadlina yang juga Ahli Parlimen Nibong Tebal itu berkata, sekolah yang telah membuat pemotongan perlu memulangkan segera wang berkenaan dengan kadar segera.

"Kalau ada pemotongan kemukakan aduan kepada kita, kita siasat dan jumlah tersebut perlu dipulangkan," ujarnya.

Sebelum ini, satu perkongsian menerusi laman X  mendakwa ada ibu bapa hanya memperoleh RM50 daripada keseluruhan RM150 yang diperuntukkan bagi BAP.

KPM sebelum ini mengumumkan kerajaan memperuntukkan RM788.13 juta menerusi Belanjawan 2024 khusus untuk tujuan BAP yang akan memberi manfaat kepada lebih 5.25 juta murid.

Di Selangor sahaja, lebih RM127.3 juta diperuntukkan bagi BPA melibatkan 933 sekolah dan 848,744 pelajar.

BAP mula diperkenalkan pada tahun 2012 bertujuan untuk meringankan beban perbelanjaan persekolahan anak-anak yang ditanggung oleh ibu bapa atau penjaga terutamanya pada awal tahun. 

Bantuan ini diberikan kepada murid-murid Tahun 1 hingga Tingkatan 5 atau yang setaraf dengannya dari kalangan keluarga yang berpendapatan Isi Rumah Kasar RM3,000 dan ke bawah.

Dalam pembentangan Belanjawan 2023, kerajaan telah mengumumkan menyediakan BPA sebanyak RM150 untuk semua murid, tanpa mengira had pendapatan dan usul ini diteruskan oleh Kerajaan Perpaduan pimpinan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.