Malaysia tidak akan membenarkan negara ini menjadi sasaran aktiviti lambakan oleh negara-negara yang berhajat berbuat demikian termasuk China, kata Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif III, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Datuk Wan Hashim Wan Jusoh.

"Asas kita amat mudah iaitu industri atau projek pelaburan yang dibawa masuk dari negara luar termasuk China perlu mematuhi kriteria kualiti pelaburan yang kita mahu.

"Kita tidak ingin melihat pelaburan yang datang berdepan dengan masalah 'halangan bukan tarif' seperti 'timbal balas' dan 'anti lambakan'.

"Tetapi jika syarikat tersebut, walaupun berdepan masalah tersebut dengan negara lain seperti Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah tetapi dalam masa yang sama membawa kualiti atau teknologi yang kita ingini, masalah anti lambakan itu tidak timbul bagi kita," katanya.

Beliau berkata demikian selepas forum bertajuk 'Pelaburan China di Malaysia: Antara Pemacuan Ekonomi dengan Keutuhan Kedaulatan' di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), pada Isnin.

Menyentuh tentang persepsi sesetengah pihak di negara ini yang memandang pelaburan syarikat dari China sebagai pencabulan kedaulatan negara Wan Hashim berpendapat masyarakat perlu bersikap lebih rasional berkenaan perkara ini.

Menurutnya, pelaburan asing, tidak kira dari negara mana termasuk China penting kerana ia memberi banyak manfaat dari segi limpahan peluang pekerjaan kepada syarikat atau warga tempatan dalam pelbagai bidang seperti penyediaan perkhidmatan, logistik dan pembuatan.

"Jadi pelaburan dari China juga memberi manfaat yang sama seperti negara-negara yang lain. Mengapa kita tidak berpersepsi sebegini bila kita perkenalkan Dasar Pandang ke Timur dahulu dan ketika berlaku aliran masuk pelaburan dari Amerika Syarikat 15 tahun dahulu?" ujarnya.

Sementara itu, Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Pembangunan Wilayah Iskandar (IRDA) Datuk Ismail Ibrahim berkata peraturan sedia ada di negara ini cukup ampuh untuk memastikan pemilikan hartanah warga asing tidak memberi mereka ruang sewenang-wenangnya menjadi warganegara Malaysia.

Menurutnya, pemilikan hartanah tidak sepatutnya dikaitkan sebagai jaminan untuk warga asing mendapat kerakyatan malahan pihak berkuasa telah menetapkan yang mereka hanya boleh membeli hartanah yang ditawarkan di pasaran pada harga tidak kurang daripada RM1 juta sahaja sebagai langkah untuk melindungi pembeli tempatan.

Ismail berkata IRDA telah menetapkan kawasan khusus bagi pelaburan asing, sebagai contohnya di Forest City, yang mana pelabur asing dibenarkan memiliki unit rumah di kawasan itu sambil menjalankan perniagaan di sana.

--BERNAMA