KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Bhd (TNB) mencatatkan untung bersih yang menyusut sedikit kepada RM1.003 bilion pada suku ketiga (S3) berakhir 30 September 2021, daripada RM1.009 bilion yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Hasil bagi tempoh dalam tinjauan bagaimanapun melonjak kepada RM12.98 bilion berbanding RM11.11 bilion sebelumnya.

"Prestasi kumpulan untuk sembilan bulan pertama 2021 bertambah baik berbanding tempoh yang sama pada tahun sebelumnya walaupun berdepan cabaran semasa pandemik COVID-19.

"Permintaan telah mula menunjukkan peningkatan, berkembang kepada 0.6 peratus berbanding penguncupan 6.2 peratus dalam tempoh yang sama pada tahun kewangan lepas," kata syarikat utiliti itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

Bagi sembilan bulan pertama tahun kewangan 2021, keuntungan bersih TNB meningkat kepada RM2.78 bilion berbanding RM2.38 bilion yang dicatatkan setahun lalu, manakala hasil meningkat 9.6 peratus tahun ke tahun kepada RM36.89 bilion daripada RM33. 65 bilion setahun yang lalu.

Dalam satu kenyataan berasingan, TNB berkata, peningkatan dalam aktiviti ekonomi juga telah memberi sokongan kepada prestasi positif anak-anak syarikatnya.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Baharin Din berkata, TNB merekodkan satu lagi tempoh prestasi berdaya tahan terutamanya hasil daripada aktiviti ekonomi yang bertambah baik.

Bagaimanapun, syarikat itu menyaksikan penguncupan sebanyak 6.7 peratus daripada jualan elektrik TNB pada suku ketiga berbanding suku sebelumnya, kesan daripada dinamik peralihan yang disebabkan oleh pandemik, katanya.

"Secara positif, peningkatan dalam permintaan dijangka bertambah baik pada beberapa bulan akan datang dan tahun depan apabila lebih banyak aktiviti ekonomi dibuka.

"TNB juga terus bekerjasama dengan kerajaan dalam pelbagai bidang untuk menyokong pemulihan ekonomi negara seperti inisiatif kesan pengganda melalui program biasiswa berterusan kami, program pembangunan vendor, serta program kemahiran semula secara intensif untuk melatih dan menempatkan pekerja dalam pekerjaan," tambah beliau. - BERNAMA