KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Bhd (TNB) bersiap siaga bekerjasama dengan kerajaan, pelabur dan pemegang taruh utama untuk menyegerakan Peralihan Tenaga (ET) yang bertanggungjawab di samping menangani trilema tenaga, yang mencerminkan komitmen berterusannya meneraju inisiatif pembangunan mampan di Asean.

TNB dalam kenyataan pada Ahad berkata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Baharin Din dalam ucapan pada persidangan Enlit Asia 2023 baru-baru ini berkongsi cabaran penting dalam menyegerakan ET yang bertanggungjawab bagi mengimbangi trilema tenaga yang menyeimbangkan keterjaminan, kelestarian dan kebolehmampuan tenaga.

Baharin dalam ucapannya turut memberi penekanan kepada keperluan ET yang bertanggungjawab bagi menangani peningkatan permintaan elektrik dan TNB bersedia untuk memenuhinya sambil mengurangkan pelepasan karbon.

"Di rantau Asean, matlamatnya adalah untuk menyalurkan 3,000 GigaWatt (GW) tenaga bersih. Ketika ini, Asean telah memiliki 95GW bahan bakar termal dan 188GW tenaga boleh baharu (TBB). Menjelang 2050, rantau ini menyasarkan pencapaian lebih daripada 2,700GW TBB," katanya.

Menggariskan polisi, teknologi hijau dan pembiayaan sebagai pemboleh utama bagi kejayaan ET, Baharin berkata pelaburan besar diperlukan untuk mencapai matlamat sifar bersih Asean menjelang 2050.

Menurut kenyataan itu, Bahrain turut optimis berlakunya perubahan landskap berikutan kerajaan giat membuat dasar yang menyokong pertumbuhan perniagaan berkarbon rendah.

Kolaborasi serantau menerusi platform seperti HAPUA (Ketua Utiliti/Pihak Berkuasa Asean), SOME (Mesyuarat Pegawai Kanan Tenaga) dan AMEM (Mesyuarat Menteri-Menteri Asean Mengenai Tenaga) telah mempercepatkan proses menuju objektif tenaga mampan, katanya.

Baharin berkata Malaysia memainkan peranan penting dalam melaksanakan objektif kolektif ET di rantau ini yang menyaksikan negara sedang memperkasa infrastruktur penghantaran bagi mengukuhkan kerjasama serantau dan menyokong sambung tara sistem tenaga merentasi sempadan menerusi Grid Tenaga Asean.

"Pada masa ini, kami boleh menyokong tambahan 12GW melalui loji solar baharu dan penyimpanan bateri di titik nod tertentu dalam infrastruktur domestik kami, selain 4GW TBB sedia ada.

"Kami secara proaktif sedang mengenal pasti lebih banyak titik nod untuk mencapai matlamat nasional 70 peratus kapasiti TBB menjelang 2050 dan memenuhi permintaan tenaga negara jiran apabila diperlukan," katanya.

Menurut Baharin kerjasama strategik adalah kunci untuk mencapai matlamat ET Malaysia.

Sehubungan itu, beliau berkata sehingga kini, TNB telah menandatangani 29 Memorandum Persefahaman dengan organisasi tempatan dan antarabangsa dalam pelbagai bidang ET seperti taman solar, integrasi hidrogen dan ammonia dalam loji tenaga, sambung tara dan kenderaan elektrik.

"TNB percaya bahawa pendekatan secara kolaboratif dengan sokongan dasar, kemajuan teknologi dan pembiayaan yang mencukupi adalah penentu kejayaan ET di samping menangani trilema tenaga," katanya.

-- BERNAMA