BATU PAHAT: Keluarga seorang mangsa tragedi kepala air di Jeram Air Putih di Chukai, Terengganu, masih berharap Muhammad Fikri Saliman, 24, dapat pulang ke kediamannya di sini dengan selamat.

Abang mangsa, Shahrizal Saliman, 40, berkata walaupun adik bongsunya itu masih belum ditemui, mereka sekeluarga sentiasa mengharapkan keajaiban, dan terus setia menanti laporan daripada pihak berkuasa dari semasa ke semasa.

Shahrizal berkata seluruh anggota keluarganya tidak menyangka kali terakhir bertemu Muhammad Fikri yang mesra dengan gelaran 'adik' itu adalah ketika Hari Raya Aidiladha, Khamis lepas sekitar pukul 8 pagi.

"Kalau adik ditemukan selamat dan masih hidup, syukur alhamdulillah dan kami menganggap itu adalah rezeki kami, tetapi kalau adik sudah tiada, kami kena reda.. namun, kami sebagai waris hendak tengok dan pastikan jenazahnya," katanya ketika ditemui pemberita di kediamannya, di Kampung Parit Kuda, Semerah di sini hari ini.

Katanya mereka sekeluarga hanya mengetahui kejadian berkenaan yang membabitkan Muhammad Fikri dan keluarga tunangnya itu melalui sepupu mereka sekitar tengah hari, semalam.



KEPALA AIR-KELUARGA 2 (AKHIR) BATU PAHAT



"Sebelum bergerak ke sana (Pahang) menaiki motosikal, adik baru sahaja pulih dari demam, namun tidak menunjukkan sebarang perubahan. Kami ada bertanya bila akan balik ke sini (Batu Pahat), dia jawab, sama ada Sabtu atau Ahad, kerana Isnin sudah bekerja.

"Perasaan kami ketika membaca berita mengenai tragedi itu tidak dapat dibayangkan, apatah lagi apabila sepupu menunjukkan kad pengenalan milik adik. Nak kata tidak percaya - mustahil, kerana itu memang benar kad pengenalan milik adik," katanya.

Shahrizal berkata beliau akan ke Terengganu malam ini bersama dengan beberapa ahli kariah Masjid Kampung Parit Kuda, bagi membantu usaha mencari adiknya yang masih belum dapat dikesan.

Semalam, media melaporkan 10 mangsa termasuk sembilan sekeluarga dihanyutkan arus deras kepala air sewaktu berkelah di Jeram Air Putih pada Sabtu.

Muhammad Fikri adalah tunang kepada Putri Balqis Izzati Abdul Rahman, 18, yang turut serta dalam perkelahan itu.

-- BERNAMA