Kerajaan digesa menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi mengesahkan pendedahan yang dibuat seorang bekas tahanan ISA, Jabar Khan Napi sebelum ini.

Presiden United Progressive Kinabalu Organisation UPKO, Datuk Seri Wilfred Madius Tangau mendesak kerajaan agar segera menubuhkan suruhanjaya tersebut bagi merungkai persoalan yang didedahkan dalam laporan pendengaran awam oleh Jabar Khan.

Madius berkata, dalam pendengaran awam di bawah Jawatankuasa Pendengaran Khas Parlimen, Jabar mendakwa terdapat hampir 400,000 pendatang asing telah diberikan kerakyatan.

"ini bukan baharu, Dr Chong Eng Leong seorang aktivis yang banyak membuat kajian tentang masalah pendatang asing di negeri Sabah juga memperkatakan tentang perkara ini.

"Dan dalam pendengaran awam Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai pendatang asing tanpa izin, Dr Chong Eng Leong datang , Jabar Khan datang, menyatakan kebenaran ini.

"Oleh itu pada hari ini setelah dikaji 'Handsad' di Parlimen, UPKO meminta kerajaan Persekutuan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja tentang kebenaran kesemua dakwaan yang dibuat oleh Jabar Khan Napi.

"Biarlah terbongkar segala kebenarannya sebab dakwaan mereka itu terlalu berat bagi orang Sabah sebab dia mendakwa seramai 400,000 orang asing telah diberikan kad pengenalan biru dan seterusnya disenaraikan didalam senarai pengundi.

"Lagi berat dia sudah senaraikan kawasan-kawasan di mana pengundi-pengundi orang asing ini akan mengundi. Ini bagi kita satu pengkhianatan, pengkhianatan kepada negara kita, ia bertentangan dengan undang-undang sebab itu kita tuntut tubuhkanlah Suruhanjaya Siasatan Diraja," Katanya yang ditemui selepas merasmikan majlis perjumpaan bersama jentera pilihanraya Dewan Undangan Negeri (DUN) Bingkor, Keningau pada Selasa.

Menurut Madius, sebelum ini ada pihak telah menuduh pentadbiran kerajaan negeri Sabah di bawah pimpinan Parti Warisan Sabah (Warisan) sebagai melindungi pendatang asing.

"Tuduhan kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal ini tiada bukti, ini kerajaan Sabah, mana ada kuasa untuk bagi kad pengenalan, itu dari Jabatan Pendaftaran Negara di bawah Kementerian Dalam Negeri, Persekutuan.

"Dengan pendedahan itu nanti saya harap segala tohmahan dan fitnah akan lenyap dari pemikiran rakyat Sabah," tegas beliau lagi.

Jabar Khan merupakan bekas ahli UMNO yang diberi tanggungjawab sebagai Setiausaha Pasukan Petugas Khas bagi isu warga asing di Sabah yang ditubuhkan pada awal 1990-an.

Beliau pernah dipenjarakan atas kesalahan di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 pada pertengahan tahun 1990-an.