Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyarankan pegawai tinggi kerajaan dan tokoh politik yang telah bersara menulis buku mengenai pengalaman masing-masing.

Katanya, beliau telah memujuk pihak berkenaan untuk menulis biografi sendiri kerana yakin pengalaman yang dikongsi mereka boleh dijadikan panduan oleh generasi kini dan akan datang.

"Daripada pemerhatian dan pengalaman saya selama ini didapati sudah ada kecenderungan di kalangan mereka untuk menulis biografi dan ini baik untuk rujukan orang lain.

"Saya percaya daripada pengalaman mereka ada sesuatu yang dapat dipelajari dan sebab itu penghasilan buku mengenai pengalaman seseorang sangat penting," katanya semasa melancarkan buku "Mahathir Bukan Kawan Saya" tulisan bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin (ZAM) di sini.

Buku itu antara lain mengisahkan pengalaman ZAM semasa menjadi pendamai dalam krisis Dr Mahathir dan Tun Abdullah Ahmad Badawi, dan semasa menjadi pemberita di Alor Setar, Kedah.

Turut hadir di majlis pelancaran Penasihat Sosiobudaya kepada kerajaan Tan Sri Rais Yatim dan bekas ketua polis negara Tun Haniff Omar.

Dr Mahathir berkata pembelajaran daripada pengalaman orang lain penting kerana sejarah telah membuktikan mereka yang kurang memberi perhatian kepada hal itu hanya akan mengulangi sejarah sekaligus gagal mendepani cabaran, malah lebih teruk bangsa mereka juga akan lenyap dari perhatian dunia.

Beliau berkata mungkin ada yang menganggap andaiannya adalah keterlaluan tetapi jangan sesekali terfikir keterlaluan itu tidak akan berlaku.

Sebab itu kita kena baca buku-buku yang memaparkan pengalaman kerana kandungannya mungkin sesuai dan boleh digunakan untuk mendepani senario dunia yang kian mencabar, katanya.

Mengenai karya terbaharu ZAM itu, Mahathir berkata beliau belum membaca buku 'rakannya' itu tetapi yakin ia mampu menarik ramai pembaca untuk mengamati apa yang diceritakan tokoh wartawan itu.