Bekas exco pemuda UMNO, Tun Faisal Aziz Ismail, yang digugurkan dari senarai yang layak bertanding jawatan Majlis Tertinggi (MT) UMNO akan menghantar surat rayuan kepada Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

Tun Faisal berkata beliau memutuskan untuk membuat rayuan kerana sebarang keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Pengurusan akan menentukan kebiasaan (set precedent) pada masa depan.

Katanya, dengan keputusan yang dibuat ahli UMNO khususnya anggota Pemuda dapat mengetahui nilai jawatan exco Pemuda berbanding jawatan di bahagian.

"Pemilihan akan datang mungkin akan lebih ramai exco-exco Pemuda yang masih dalam jawatan, exco penggal ini akan mencuba nasib untuk bertanding di peringkat MT.

"Jadi dengan keputusan rayuan yang saya buat ini, akan set precedent bagi exco pemuda yang berhasrat mahu ke peringkat MT," katanya ketika di hubungi Astro AWANI.

Katanya, apa yang lebih penting ialah tafsiran terhadap perlembagaan parti yang perlu kembali kepada semangat asal dan tujuan pindaan perlembagaan pada tahun 2009.

"Perlu untuk dilihat dalam perlembagaan tersebut syarat-syarat yang ditetapkan adakah ianya syarat untuk melayakkan seseorang bertanding atau syarat menghalang bertanding," katanya lagi.

Tun Faisal seterusnya menyerahkan sepenuhnya kepada kebijaksanaan Jawatankuasa Pengurusan untuk menentukan sama ada beliau layak atau tidak untuk bertanding jawatan MT.

Katanya, beliau akan menerima apa sahaja keputusan yang dibuat dengan hati terbuka dan akan terus bekerja untuk kejayaan UMNO.

Difahamkan Pengerusi Unit Media Baru parti itu tidak melepasi syarat minimum untuk melayakkan beliau bertanding jawatan tersebut.

Syarat minimum untuk bertanding jawatan tersebut ialah setiap calon perlu menjadi ahli jawatankuasa bahagian selama sepenggal.