Tiga ulat tiket termasuk dua warga Indonesia dan warga tempatan ditahan penguatkuasa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dalam operasi di Pudu Sentral pada Ahad.

Kesemua yang ditahan berusia dalam lingkungan 30 hingga 40 tahun direman sehari bagi membantu siasatan.

Dalam operasi sekitar jam 11 pagi tadi, ulat tiket terbabit sedang membawa pelanggan tanpa menyedari perbuatan mereka diperhatikan anggota penguatkuasa SPAD.

Beberapa warga tempatan dan asing mengadu dipaksa membeli tiket dengan harga yang tinggi bagi setiap perjalanan ke Johor atau Pulau Pinang.


Mereka disiasat mengikut seksyen 205 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (akta 715) dengan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya.

"Kita dapat mengurangkan elemen-elemen penumpang ditipu dan ini melibatkan pertukaran budaya jadi kita menggalakan orang ramai datang terus ke kaunter atau pembelian atas talian yang disahkan supaya tidak mendatangkan masalah", katanya kepada Astro AWANI.

Sejak tahun 2011 hingga tahun ini, lebih 100 ulat tiket yang melakukan kegiatan haram itu telah ditangkap di Pudu Sentral.