SYARIKAT Pfizer Inc bersama BioNTech SE dan Moderna Inc telah mengeluarkan laporan percubaan yang menunjukkan vaksin COVID-19 mereka berkesan sehingga 95 peratus, manakala vaksin AstraZeneca Plc pula dilaporkan efektif sehingga 90 peratus.

Berikut antara maklumat penting berkaitan perkembangan terbaharu itu:

Bila vaksin akan mula boleh didapati?

Pfizer, Moderna dan AstraZeneca sudah memulakan proses pembangunan vaksin masing-masing.

Pfizer memaklumkan mereka akan memiliki cukup bekalan untuk 25 juta orang, Moderna dengan bekalan untuk 10 juta orang dan AstraZeneca pula dengan bekalan terbesar, iaitu lebih dari 100 juta.

Amerika Syarikat dan United Kingdom menjangkakan vaksin akan mula diedarkan seawal pertengahan Disember.

Siapa yang akan dapat akses terhadap vaksin?

Di AS, golongan pertama yang akan menerima vaksin ialah kira-kira 21 juta kakitangan dalam bidang perubatan dan kesihatan dan tiga juta kakitangan pusat jagaan jangka panjang.

Ini diikuti mereka dalam sektor penting yang tidak boleh bekerja dari rumah seperti polis, bomba dan pekerja perkhidmatan makanan.

Seterusnya ialah mereka yang berisiko tinggi akibat penyakit tertentu, serta warga emas.

Vaksin secara amnya akan tersedia untuk orang awam di farmasi, klinik dan hospital mulai April 2021 dan suntikan akan mula diberi bermula akhir bulan Jun.

Bagaimana dengan nasib negara membangun?

COVAX, sebuah program yang diterajui oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan kumpulan vaksin GAVI, bagi mengumpulkan dana dari negara-negara kaya untuk membeli dan mengedarkan vaksin ke puluhan negara miskin, setakat ini telah berjaya mengumpulkan AS$ 2 bilion.

Matlamat utama ialah untuk memberi vaksin kepada tiga peratus penduduk di negara-negara ini di peringkat awal, sehingga mencapai 20 peratus di peringkat akhir.

Dijangkakan beberapa negara membangun di Afrika dan Asia, seperti India, akan menerima vaksin dengan kos rendah atau tanpa kos di bawah program ini pada tahun 2021.

Negara-negara lain seperti di Amerika Latin juga boleh membeli vaksin melalui COVAX.

Berapa harganya?

Syarikat pembuat vaksin dan kerajaan pelbagai negara telah merundingkan harga yang berbeza-beza, namun tidak banyak yang diketahui umum.

Banyak negara menyatakan kesediaan menanggung kos suntikan rakyat negara masing-masing.