KUALA LUMPUR: Kerajaan menafikan penggunaan kad fizikal bercetak bagi individu yang lengkap suntikan vaksin COVID-19 dijual di pasaran seperti yang tular di media sosial.

Menerusi satu pemakluman berita palsu, Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) memaklumkan kad fizikal yang dijual tersebut tidak diiktiraf kerajaan atau diterima sebagai bukti telah melengkapkan dos suntikan vaksin buat masa ini.

Ini kerana, kenyataan itu memaklumkan kerajaan masih menunggu kelulusan Kabinet untuk mengeluarkan MY COVID-19 Vaccination Badge.

"Sebaliknya, ketika ini hanya mengguna pakai sijil digital di aplikasi MySejahtera dan kad vaksinasi diterima oleh individu di Pusat Pemberian Vaksin (PPV).

"Orang ramai disaran untuk sentiasa merujuk laman sesawang dan media sosial rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV) untuk mendapatkan maklumat terkini yang sahih," memetik kenyataan tersebut.

Tular sejak semalam video yang menunjukkan sekeping kad fizikal bercetak yang didakwa sebagai kad pengesahan seseorang itu telah lengkap divaksin.