PULAU AMAN: Pulau Aman, di Pulau Pinang yang dikategorikan sebagai Zon Hijau COVID-19 sudah mencapai status imuniti kelompok apabila keseluruhan populasi dewasa lengkap menerima suntikan vaksin.

Ia selepas 156 penduduk di kawasan itu selesai menerima suntikan dua dos vaksin menerusi Program 'Outreach' vaksinisasi yang diadakan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Pulau Aman, Saibi Abd Majid berkata, populasi penduduk di kawasan itu adalah seramai 253 orang, dan mereka yang menerima vaksin berusia 18 tahun ke atas.

Saibi bersyukur dan berterima kasih kepada semua petugas KKM kerana sanggup meredah lautan demi memberikan suntikan imunisasi kepada penduduk di situ.

Ujarnya meskipun sudah lengkap menerima suntikan dua dos vaksin dan sudah mencapai imuniti kelompok, ia bukan tiket untuk mereka bergerak bebas, sebaliknya akan terus mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

"Kami berharap selepas semua sudah dapat lengkap divaksin ini, COVID-19 akan hilang dan berakhir.

"Kaami juga berterima kasih kepada petugas KKM yang sudi susah payah datang dari tanah besar ke Pulau Aman," katanya.

Menurutnya, Pulau Aman dikategorikan sebagai Zon Hijau COVID-19 selepas tiada penularan virus dikesan di kawasan berkenaan sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 1.0 dilaksanakan pada Mac tahun lalu.

Justeru bagi mengekalkan status Zon Hijau, Saibi berkata SOP ketat dilakukan pihaknya termasuk tidak membenarkan orang luar masuk ke kawasan Pulau Aman.

"Daripada fasa pertama lagi kami kekalkan SOP iaitu memakai pelitup muka, keluar rumah jika ada keperluan sahaja dan makan apa yang ada sahaja. Takut penyakit ini merebak berlarutan.

"Kami juga tidak benarkan orang luar masuk ke pulau ini," katanya.

Sementara itu, bagi peniaga mee udang, Adam Said, 62, dia sangat bersyukur kerana selesai menerima suntikan vaksin hari ini bersama enam ahli keluarganya.

Katanya dengan adanya vaksin mereka berasa dilindungi dan lebih yakin untuk berdepan dengan orang ramai di masa depan.