KUALA LUMPUR:Kerajaan disaran untuk memastikan ujian klinikal bagi vaksin COVID-19 juga dilakukan di negara ini, bagi memastikan ia bersesuaian dengan rakyat Malaysia, kata Pakar Mikrobiologi Klinikal Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Prof Madya Dr Nurul Azmawati Mohamed.

Beliau berkata, walaupun ujian awal klinikal mendapati vaksin Moderna dan Pfizer/BioNTech sebagai contoh, mempunyai kadar keberkesanan melebihi 90 peratus, namun hampir kesemua dilakukan ke atas rakyat Amerika Syarikat, yang mempunyai genetik dan persekitaran berbeza.

Ujarnya lagi, dengan ujian klinikal yang mengambil kira faktor pelbagai kaum dan latar belakang kesihatan rakyat negara ini, lebih banyak data dapat diperolehi bagi menentukan tahap keberkesanan sesuatu vaksin itu.

“Sebenarnya bagus jika kita dapat lakukan ujian itu di negara kita sendiri. Kerana bila ujian ini dilakukan di Amerika Syarikat, kita tahu penduduk di sana berlainan kaum, terdiri daripada African American, Latin dan sebagainya.

"Jadi mereka mempunyai genetik berbeza dan persekitaran berbeza. Jadi sepatutnya untuk betul-betul melihat keberkesanan seseuatu vaksin, itu ia perlu dilakukan di lebih banyak tempat meliputi lebih banyak latar belakang,” katanya lagi.

Semalam, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dilaporkan sebagai berkata, Kementerian Kesihatan sedang dalam rundingan dengan 10 syarikat pengeluar bagi mendapatkan vaksin COVID-19 sekiranya ia diluluskan.

"Selepas menerima (laporan) kita akan meneliti laporan berkenaan dan selepas itu, vaksin terbabit akan dibawa ke Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) di Kementerian Kesihatan (KKM) dan Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) Amerika Syarikat untuk kelulusan,” katanya lagi.

Selain Moderna, Malaysia juga dilaporkan telah memeterai perjanjian awal dengan Pfizer Inc bagi mendapatkan 12.8 juta dos vaksin COVID-19, bagi meliputi 20 peratus populasi rakyat yang terdiri daripada petugas barisan hadapan, pada awal 2021.


Turut dalam perhatian Malaysia ialah vaksin keluaran Sinovac Biotech Ltd dan AstraZeneca Plc, yang kini berada dalam fasa terakhir ujian klinikal.

Mengulas lanjut, Nurul Azmawati berkata, kadar keberkesanan vaksin yang diumumkan Moderna merupakan satu berita yang agak mengejutkan kerana kadar keberkesanan vaksin untuk pandemik sebelum ini agak rendah.

“Vaksin Influenza sebagai contoh, keberkesanannya hanya 60 peratus. Manakala vaksin Chicken Pox 92 peratus. Jadi 94 peratus ini satu kadar efikasi yang agak tinggi.

“Sebenarnya pada peringkat awal, telah ditetapkan sesuatu vaksin COVID-19 ini hanya akan diluluskan jika keberkesanannya hanya 50 peratus, dan pakar pula menjangkakan ianya dalam 70 peratus. Jadi perkembangan ini agak mengejutkan dan mengembirakan dan memberi kelegaan pada ramai pihak,” katanya lagi.