KUALA LUMPUR: Pemberian vaksin influenza kepada rakyat terutama golongan berisiko akan melindungi mereka daripada komplikasi teruk seperti radang paru-paru yang boleh mengancam nyawa.

Pakar epidemiologi Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Madya Dr Malina Osman berkata tidak seperti individu yang mempunyai imuniti badan tinggi; ibu mengandung, warga emas, individu dengan penyakit kronik dan kanak-kanak adalah golongan berisiko yang sukar pulih sekiranya dijangkiti virus itu.

"Kalau individu biasa yang daya tahan badan bagus, biasanya boleh pulih dalam masa seminggu kerana badan mereka akan mengeluarkan antibodi untuk melawan jangkitan, hanya dengan mengambil ubat demam, vitamin C dan berehat.

"Tetapi bagi individu berisiko, mereka akan mengalami masalah pernafasan yang teruk seperti pneumonia atau radang paru-paru sehingga perlu dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) atau dalam kes yang lebih serius, boleh membawa maut," katanya kepada Bernama.

Menyambut baik inisiatif kerajaan untuk mengkaji keperluan pemberian vaksin itu kepada rakyat terutama golongan berisiko, Dr Malina berkata di negara-negara bermusim sejuk, kes jangkitan influeza biasanya berlaku dalam tempoh November-Januari atau Mac-Jun, namun di negara tropika seperti Malaysia, ia berlaku sepanjang tahun.

"Ini bermakna bagi konteks Malaysia, sekurang-kurangnya satu dos suntikan vaksin diperlukan untuk melawan virus influenza, (justeru) saya berpandangan langkah kerajaan untuk mengkaji pemberiannya kepada golongan berisiko ini tepat kerana ia akan menguatkan sistem imun mereka, tetapi pada masa sama mereka juga harus mengelak daripada berkunjung ke tempat yang sesak dan memakai pelitup muka bagi menghindari dijangkiti virus," katanya.

Bagi Pakar Perunding Perubatan Dalaman dan Penyakit Berjangkit Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri Prof Madya Dr Muhamad Yazli Yuhana pula, meskipun kes jangkitan influenza berada dalam julat normal setakat ini, ia tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak mendapat suntikan vaksin.

"Virus influenza membuatkan imuniti badan seseorang menjadi lemah, menyebabkan mereka mudah mengalami gejala seperti sakit tekak, mata berair, selesema, batuk, demam panas, sakit badan dan mengah (sukar bernafas).

"Sebab itu, pengambilannya penting kepada golongan berisiko dan kalau boleh diwajibkan bagi memberi perlindungan maksima kerana strain virus influenza ini sentiasa berubah mengikut tahun dan musim, menyebabkan vaksin yang diambil pada tahun sebelumnya mungkin tidak dapat melindungi daripada jenis mutasi yang baharu," katanya.

Sementara itu, tinjauan Bernama terhadap beberapa klinik swasta di sekitar Lembah Klang mendapati harga vaksin influenza yang ditawarkan kepada golongan dewasa dan kanak-kanak adalah dalam lingkungan RM70-RM105, namun di sesetengah tempat mengalami kehabisan stok.

Sebagai contoh; Klinik Hero, Klinik Anda dan Klinik Famili di Wangsa Melawati di sini, menawarkan harga antara RM70 dan RM100 bagi vaksin itu untuk kanak-kanak dan golongan dewasa; Klinik As-Salam di Lembah Keramat (RM104) manakala di klinik kesihatan dan hospital kerajaan pula, ia hanya diberi kepada anggota barisan hadapan.

Mengikut data Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 19 Julai lepas, seramai 23,354 individu di Malaysia telah diambil spesimen influenza sejak minggu pertama hingga minggu ke-27 tahun ini (3 Julai) dan daripada jumlah itu, 4,271 orang didapati positif, sekali gus menghampiri angka 4,288 dicatat Australia.

-- BERNAMA