PUTRAJAYA: Kerajaan bersetuju untuk meluluskan bantuan khas kewangan kesan mudarat COVID-19 kepada warga tempatan dan asing sekiranya mereka menerima kesan sampingan selepas menerima vaksin.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, kerajaan bersetuju untuk memberikan bantuan RM50,000 jika berlaku kesan sampingan serius sehingga memerlukan rawatan berpanjangan di hospital.

Bahkan, kerajaan juga bersetuju untuk memberi sehingga RM500,000 sekiranya berlaku hilang upaya kekal atau kematian selepas mereka menerima vaksin.

“Sebagai permulaan kerajaan menyediakan dana RM10 juta di bawah Kumpulan Wang Amanah Bantuan Bencana Negara (KWABBN) yang diuruskan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA).

“Ini adalah langkah proaktif kerajaan untuk menghadapi kemungkinan jika berlakunya kesan sampingan (adverse effects) daripada penggunaan vaksin COVID-19.

“Selain itu, bantuan ini akan dapat membantu menampung keperluan penerima vaksin dan keluarga berkemungkinan terjejas akibat kesan daripada pengambilan vaksin ini kelak,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media Perkembangan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) di sini pada Isnin.

Tambah beliau, sejajar dengan bantuan tersebut, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) juga menubuhkan tiga jawatankuasa bagi menilai semua aspek berhubung kesan sampingan tersebut.

Dalam pada itu, Dr Adham berkata, sepanjang proses vaksinasi yang bermula pada 24 Februari lepas, terdapat 20 kesan sampingan yang dikesan berlaku kepada penerima vaksin.

"Ketika dalam pemerhatian, selepas mereka kenal pasti kes-kes yang merasakan kesan berterusan, mereka dibawa ke hospital untuk rawatan lanjut.

"Antaranya rasa tak selesa di dada, rasa sempit di dada, ada yang semput, semua dibawa ke hospital dan dirawat.

"Semuanya telah menerima rawatan dan discaj dan tunggu dos kedua. Cuma dos kedua, mereka akan terima di hospital, bukan di tempat mereka terima sebelum ini," ujarnya.