PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menjangkakan jumlah kes harian COVID-19 akan terus meningkat untuk tempoh satu ke dua minggu akan datang, sebelum kembali stabil, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Dalam sidang media khas Kementerian Kesihatan (KKM) di Putrajaya hari ini, beliau berkata, jangkaan itu disebabkan oleh peningkatan kes varian yang membimbangkan (VOC) termasuk varian Delta yang lebih mudah merebak.

Ujarnya lagi, kajian berterusan oleh Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) dan Institusi Kesihatan dan Perubatan Komuniti (IHCM) Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) telah mengenal pasti sebanyak 76 kes varian baharu virus SARS-CoV-2.

“Kita dimaklumkan varian Delta adalah dominan. Sebelum ni Beta yang merebak ke seluruh negara… setiap negeri ada terkesan, ada varian Beta. Tapi varian Delta ini merebak dengan cepat sekali.

“Kementerian telah mengunjurkan peningkatan kes bermula 3 Julai. Kini sudah memasuki seminggu, dan kita jangkakan ia akan terus meningkat dalam tempoh seminggu, dua, sebelum kembali stabil,” katanya dalam sidang media itu.

Turut serta pada sidang media tersebut ialah Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba; Ketua Setiausaha KKM, Datuk Mohd Shafiq Abdullah; Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr Chong Chee Kheong; dan Pengarah Kesihatan Negeri Selangor, Datuk Sha’ari Ngadiman.

Sejumlah 11,079 jangkitan baharu COVID-19 dilaporkan di Malaysia dalam tempoh 24 jam lalu sekali gus mencatat angka tertinggi sejak pandemik melanda negara tahun lalu.

Selangor masih menjadi negeri yang merekodkan kes harian tertinggi iaitu 5,263 diikuti Kuala Lumpur (1,521) dan Negeri Sembilan (1,033).

Mengulas lanjut, Dr Noor Hisham berkata, varian Delta mempunyai kadar kebolehjangkitan antara lima hingga lapan R-naught, yang membawa maksud setiap seratus individu yang dijangkiti varian tersebut, berkemungkinan menjangkiti sehingga 800 individu yang lain.

Atas sebab itu, Dr Noor Hisham berkata, langkah yang terbaik ialah mendapatkan perlindungan dalaman, iaitu segera mendapatkan vaksin, dan perlindungan luaran iaitu memakai topeng muka dengan betul, serta mengamalkan penjarakan sosial.

“Elakkan tempat yang sesak kerana jika terdapat individu dalam kalangan orang ramai yang positif, ia mampu merebak dengan amat pantas sekali,” katanya lagi.

Dr Noor Hisham berkata, kerajaan telah mencapai kadar ujian saringan sehingga 125,000 sehari, namun ia belum mencukupi.

Selain penggunaan ujian saringan RT-PCR dan RTK-Antigen, beliau berkata, kerajaan akan membincangkan tentang penggunaan RTK-Antigen air liur esok bagi mempercepatkan lagi proses saringan bersasar di seluruh negara.