KUALA LUMPUR: Seorang lelaki berusia 50 tahun yang juga pengetua di sebuah sekolah di Semenyih berputih mata selepas Wang Bantuan Persekolahan berjumlah RM109,000 yang dikeluarkannya dari sebuah mesin wang tunai ATM dicuri pada Isnin.

Menurut Ketua Polis Daerah Kajang, ACP Mohd Zaid Hassan, kejadian berlaku sewaktu pengetua sekolah berkenaan singgah ke sebuah restoran untuk membeli minuman sebelum mendapati cermin tingkap keretanya telah dipecahkan.

“Mangsa ketika kejadian berseorangan telah mengeluarkan wang tunai berjumlah lebih kurang RM109,000 dari sebuah bank di kawasan Kampung Baru Semenyih yang merupakan wang bantuan awal persekolahan.

“Dalam siasatan lanjut dapati selepas mangsa mengeluarkan wang tersebut yang berada di dalam sebuah beg, telah ditinggalkan di dalam kenderaan mangsa jenis Toyota di bahagian tempat duduk hadapan sebelah penumpang, sebelum ke sebuah restoran untuk membeli minuman.

“Selang hampir 10 minit apabila kembali ke kenderaan, mangsa dapati cermin kereta milik mangsa telah dipecahkan di bahagian kanan penumpang belakang, dan beg yang berisi wang tunai tersebut telah dicuri,” ujarnya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Siasatan telah dijalankan dibawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan, di mana jika disabitkan kesalahan boleh dihukum penjara tujuh tahun dengan denda atau kedua-duanya sekali.

Pihak polis telah pergiatkan usaha mengesan saspek yang terlibat.

Mana-mana orang awam yang ada mempunyai maklumat berkaitan kes tersebut boleh berhubung dengan mana-mana balai polis atau berhubung terus dengan pegawai penyiasat kes Inspektor Ahmad Rahmat Adnan di talian 014-5156933 bagi membantu siasatan.